Minister Gowin o edukacji prawnej młodzieży

Jarosław Gowin| Krajowa Rada radców Prawnych| Ministerstwo Edukacji Narodowej| Ministerstwo Sprawiedliwości| program edukacji prawnej| Stowarzyszenie Sędziów „Themis”

Minister Gowin o edukacji prawnej młodzieży

- Życie społeczne, a więc współistnienie i współdziałanie wielu ludzi, jest regulowane przez różnego rodzaju reguły i normy. Część ma charakter bardzo nieformalny, część jest zakorzeniona w zwyczaju, tradycji czy dominującej moralności, część wreszcie ma charakter formalny, a najwyższym stopniem formalizacji jest pisane prawo. Anthony Giddens, twórca popularnej teorii strukturacji, opisuje proces „stawania się” społeczeństwa jako ciągły proces odtwarzania i przekształcania reguł i zasobów w praktyce społecznej. Jednym – choć niekoniecznie najważniejszym – ze źródeł reguł, którymi kieruje się społeczeństwo, jest prawo – powiedział  Minister Sprawiedliwości Jarosław Gowin na spotkaniu się ze studentami krakowskiej Wyższej Szkoły Europejskiej oraz krakowskimi licealistami. Spotkanie poświęcone było realizowanemu przez Ministerstwo Sprawiedliwości programowi edukacji prawnej w szkołach.

Ministerstwo Sprawiedliwości, mając na uwadze potrzebę poszerzania świadomości prawnej, od przeszło dwóch lat zaangażowane jest w program edukacji prawnej.

Wraz z partnerami, m.in.: Ministerstwem Edukacji Narodowej, Krajową Radą Radców Prawnych i Stowarzyszeniem Sędziów „Themis” od prawie dwóch lat realizuje program edukacji prawnej w szkołach (lekcje prawa nieodpłatnie prowadzone przez m.in. praktyków prawa). Jego głównym celem jest zwiększenie świadomości prawnej młodych obywateli. Aktualnie przygotowywane jest kolejne porozumienie, będące podstawą współpracy.

Ponadto, niejako obok lekcji organizowanych wraz z przedstawicielami samorządów prawnych, w 2010 r. - w ramach realizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości projektu „Ułatwianie dostępu do Wymiaru Sprawiedliwości” (Priorytet V PO KL), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego), ponad 7 tysięcy uczniów szkół średnich oraz przeszło 1700 studentów poznawało tajniki wiedzy prawnej, uczestnicząc w spotkaniach edukacyjnych poświęconych tematyce przestrzegania prawa i uświadomienia konsekwencji jego łamania.

W trakcie blisko 120 spotkań poruszone zostały zagadnienia dotyczące: praw ofiar przestępstw, zapobiegania i zwalczania przemocy wobec dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa w Internecie, obowiązku wynikającego z bycia świadkiem w sądzie oraz problematyki związanej z organizacją i funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości. Młodzież akademicka zapoznała się z prawami i obowiązkami świadków oraz ofiar przestępstw, jak również z procedurami mediacyjnymi, jako alternatywną metodą rozwiązywania sporów. Poruszane zostały również zagadnienia dotyczące zagrożeń, jakie niesie za sobą zażywanie dopalaczy i innych niebezpiecznych dla zdrowia substancji.

Dodatkowo, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, Ministerstwo Sprawiedliwości zainicjowało działania informacyjno-edukacyjne, których podstawowym celem jest podniesienie poziomu wiedzy na temat funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz przysługujących obywatelom praw.

Obecnie Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje się do realizacji projektu „Edukacja szkolna przeciw wykluczeniu społecznemu”, odbywającego się w ramach Programu Operacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości „Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości/Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości”, współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

W ramach wspomnianego projektu już w przyszłym roku w 150 gimnazjach i 150 szkołach ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju zrealizowane zostaną specjalne warsztaty nt. funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

- Dlaczego warto znać prawo? Prawo jest jak mapa w coraz bardziej złożonej rzeczywistości. W szkołach uczymy się wielu rzeczy, jedne są mniej, inne bardziej praktyczne. Nie jestem – również jako filozof – zwolennikiem tezy, że szkoła powinna przekazywać jedynie wiedzę bezpośrednio przydatną w codziennym życiu. Niemniej jednak każdy obywatel po zakończeniu powszechnej edukacji powinien mieć podstawową wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego świata. W tym kontekście nie powinniśmy się zastanawiać, czy jest miejsce dla edukacji prawnej w programach nauczania. Powinniśmy się raczej dziwić, czemu tego miejsca do tej pory było tak mało – zakończył swój wykład minister Jarosław Gowin.

Ministerstwo Sprawiedliwości

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.