Krajowa Rada Sądownictwa chce poprawić komunikację i wizerunek sądów

biuro prasowe| dobre praktyki| ENCJ| Europejska Sieć Rad Sądownictwa| Krajowa Rada Sądownictwa| Waldemar Żurek

Krajowa Rada Sądownictwa chce poprawić komunikację i wizerunek sądów
Sędzia Waldemar Żurek, rzecznik prasowy KRS. Źródło: YouTube

W komunikacie prasowym sędzia Waldemar Żurek, Rzecznik Prasowy Krajowej Rady Sądownictwa napisał, że członkowie Krajowej Rady Sądownictwa na posiedzeniu plenarnym 19 czerwca 2015 r. przyjęli dokument - „Komunikacja i wizerunek sądów. Zbiór dobrych praktyk dla sądów powszechnych”. Jest to efekt prac Zespołu ds. Standardów Komunikacji w Sądach, który został powołany w czerwcu 2014 r. przez Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa i Ministra Sprawiedliwości. W jego skład weszli przedstawiciele obu instytucji.

Zbiór dobrych praktyk dotyczących komunikowania się sądów z mediami ma pomóc w lepszym rozumieniu i odbiorze pracy sądów przez społeczeństwo. Do tej pory kwestie standaryzacji komunikacji sądownictwa powszechnego ze środkami masowego przekazu nie były opisane.

Podczas prac nad dokumentem Zespół przeprowadził dwie szczegółowe, anonimowe ankiety, skierowane do rzeczników prasowych sądów powszechnych oraz do dziennikarzy współpracujących z tymi sądami. Oba kwestionariusze pomogły w zidentyfikowaniu barier komunikacyjnych we wzajemnych relacjach sądów i mediów oraz stały się inspiracją dla części zapisów dokumentu. Zespół szczególną uwagę poświęcił także zaleceniom Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa, które dotyczą komunikacji sądów z dziennikarzami. W „Zbiorze…” znalazły się także rozwiązania znane i z powodzeniem stosowane w niektórych sądach. Przyjęty dokument odnosi się do pięciu obszarów:

- budowania profesjonalnych relacji z dziennikarzami,
- organizacji biur prasowych,
- udzielania informacji dziennikarzom,
- budowania pozytywnego wizerunku sądów,
- prowadzenia komunikacji w sytuacji kryzysowej.

Decyzja o rozpoczęciu prac nad [niniejszym] zbiorem została podyktowana refleksją, iż pojawiający się często w mediach przekaz negatywny nie powinien w sposób decydujący kształtować ogólnego obrazu sądownictwa w Polsce. Powinien zostać uzupełniony i zrównoważony przez informacje pozytywne, których liczba jest o wiele większa od incydentalnych zdarzeń negatywnych. Rolą dobrych praktyk jest więc zaproponowanie konkretnych rozwiązań, wzmacniających autorytet sądownictwa, czyli z jednej strony prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych, mających na celu podniesienie poziomu zaufania do sądownictwa oraz świadomości prawnej, z drugiej zaś skuteczne reagowanie w sytuacjach kryzysowych.

Dobre praktyki dla sądów, zawarte w opracowaniu, stanowią realizację zaleceń formułowanych przez Europejską Sieć Rad Sądownictwa (European Network of Councils for the Judiciary). W swoim raporcie – Justice, Society and the Media. Report 2011-2012, ENCJ 2012 – Europejska Sieć Rad Sądownictwa formułuje rekomendacje w pięciu głównych obszarach (rzecznicy prasowi w wymiarze sprawiedliwości, rejestrowanie rozpraw przez media, publikacja orzeczeń w Internecie, współpraca z mediami oraz proaktywne podejście sądów do mediów).

Tematykę komunikacji sądów z mediami podjęła również Krajowa Rada Sądownictwa, w swoim Stanowisku z dn. 18.11.2010 r. „W sprawie organizacji pracy biur prasowych”. KRS zwraca uwagę na konieczność stworzenia w sądach apelacyjnych i kręgowych jednolicie funkcjonujących biur prasowych, złożonych z dwóch rzeczników pasowych – ds. karnych i ds. cywilnych, których dodatkowo wspieraliby pracownicy biura prasowego.

KRS zaznacza, że rzecznik prasowy sądu ma za zadanie objaśniać społeczeństwu, za pośrednictwem mediów, orzeczenia sądu. W swojej pracy powinien wykazywać się aktywnością, uczestniczyć w profesjonalnych szkoleniach i analizować przekazy medialne, dotyczące swojego sądu.

Dobre praktyki nie ingerują w obowiązujące regulacje prawne. Są zbiorem propozycji, których celem jest poprawa komunikowania sądu ze społeczeństwem. Stosując je, nie należy pomijać faktu, że podstawowym celem funkcjonowania sądów jest sprawowanie wymiaru sprawiedliwości i prowadzenie postępowań z uwzględnieniem prawa stron do rzetelnego procesu w rozsądnym czasie. Dobra współpraca z mediami, gwarantująca jawność sprawowania wymiaru sprawiedliwości, musi więc odbywać się z poszanowaniem praw stron i innych osób do ochrony wizerunku, godności i innych praw osobistych.

Proponowane rozwiązania należy dostosować do wielkości sądu oraz potrzeb związanych z rynkiem medialnym na danym obszarze. Decyzja w tym zakresie każdorazowo należy do Prezesa sądu.

W procesie budowania strategii, usprawniającej komunikację sądów ze społeczeństwem i poprawiającej wizerunek sądów, poza rzecznikiem, powinno współuczestniczyć także kierownictwo sądu oraz w miarę możliwości wszyscy sędziowie. Dbałość o dobrą komunikację sądów z obywatelami to praca zespołowa i zadanie dla całego sądu.

Krajowa Rada Sądownictwa

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.