Modele administracji wyborczej — przegląd rozwiązań prawnych w wybranych państwach
administracja wyborcza| Brazylia| Czechy| Iran| Kodeks Wyborczy| Komisja Wenecka| Nowa Zelandia| PKW| RPA| Senegal| UNDP| USA
I. UWAGI WSTĘPNE
Organy administracji publicznej powinny działać na podstawie pewnej struktury i według schematu, który pozwala na sprawną realizację powierzonych jej zadań. Administracja w wielu państwach na świecie może się różnić tradycją historyczną, nazwami i funkcjami poszczególnych organów czy konstrukcją organizacyjną. Nie ma dwóch państw, które miałyby identyczną strukturę organów, choć występują pewne modele (np. francuski, niemiecki itd.), według których można wzorować układ organów państwowych. Podobnie rzecz się ma z administracją wyborczą i jej organami, bo choć każde państwo tworzy własny autorski schemat organizacyjny, zdolny wypełniać zakładane funkcje, to są pewne elementy stałe, które łączą poszczególne modele. Rafael López-Pintor wyróżnia trzy takie zbieżne właściwości, jak: możliwość ich klasyfikacji według pewnych wzorów; wykonywanie wielu stałych funkcji oraz tendencja do stanowienia niezależnych, stałych i wielopartyjnych komisji wyborczych, chronionych konstytucyjnie, wspieranych pod względem organizacyjnym i finansowym. Podmioty zarządzające wyborami (Electoral Management Bodies) można zakwalifikować zasadniczo według modelu: rządowego, niezależnego oraz mieszanego. Takie rozróżnienie stosują m.in.: Instytut na rzecz Demokracji i Wspierania Wyborów (International Institute for Democracy and Electoral Assistance, dalej: IDEA), Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (United Nations Development Programme, dalej: UNDP) oraz Michael Maley. Rzecz jasna, podział ten nie jest wyczerpujący i w zależności od kryteriów można wyróżnić cztery lub pięć modeli administracji wyborczej. Model rządowy polega na tym, iż organem wyborczym jest rząd, a właściwie jedno z ministerstw, najczęściej ministerstwo spraw wewnętrznych lub inny departament. Model niezależny charakteryzuje państwa, w których funkcjonuje odrębny, niezależny od rządu ośrodek, który przeprowadza wybory. Model mieszany natomiast łączy cechy obydwu wcześniejszych typów, dlatego w wielu państwach niezależne organy współpracują ściśle z organami rządowymi. Badania IDEA wskazują, że na 214 badanych państw i terytoriów 55% stosuje model niezależny, 26% — model rządowy, a 15% — mieszany (4% nie przeprowadza wyborów). W porównaniu z badaniami UNDP stosunek ten wynosił odpowiednio: 53%, 27% i 20% (nie uwzględniono państw, które nie przeprowadzały elekcji).
Wybór konkretnego modelu administracji wyborczej zależy od władz państwowych, jednak istnieją uniwersalne wytyczne, które powinny cechować organy wyborcze. Kodeks dobrych praktyk w sprawach wyborczych Komisji Weneckiej Rady Europy wskazuje, iż organ wyborczy powinien być bezpartyjny, stały i niezależny. W państwach tzw. starej demokracji możliwe jest przeprowadzanie wyborów przez władze administracyjne (rządowe), natomiast gdy brak tradycji administracji, niezależnej od polityków, na wszystkich szczeblach — poczynając od szczebla krajowego do poziomu lokalu wyborczego — muszą być powoływane niezależne, bezpartyjne komisje wyborcze. Rekomenduje się ponadto zachowanie stałego charakteru centralnej komisji wyborczej, w której składzie powinni zaleźć się: osoba reprezentująca sądownictwo, przedstawiciele partii politycznych o odpowiednich kwalifikacjach, przedstawiciel ministerstwa spraw wewnętrznych i przedstawiciel mniejszości narodowych.
II. MODEL RZĄDOWY
Model zarządzania wyborami przez administrację rządową jest stosowany w państwach, w których wybory są organizowane przez przedstawicieli władzy wykonawczej. Najczęściej proces wyborczy zarządzany jest przez ministerstwo (np. spraw wewnętrznych lub sprawiedliwości) i/lub za pośrednictwem władz lokalnych. W państwach, w których ma zastosowanie model rządowy na poziomie krajowym, wyborami kieruje bezpośrednio minister lub wyznaczony urzędnik służby cywilnej, który odpowiada bezpośrednio przed ministrem. W tym modelu nie ma członków organów wyborczych, a budżet organów wyborczych stanowią środki wydzielone ze środków przeznaczonych na administrację rządową lub władze lokalne. Państwa, które wykorzystują ten model do organizowania wyborów, to m.in.: Austria, Belgia, Dania, Singapur, Maroko, Szwajcaria, Wielka Brytania. W dalszej części artykułu przedstawiono różne warianty modelu rządowego zastosowane w Stanach Zjednoczonych, Iranie oraz w Czechach.
1. Stany Zjednoczone
W Stanach Zjednoczonych, mimo iż należą do najstarszych państw demokratycznych o republikańskim ustroju państwowym, nie ma jednej państwowej instytucji zajmującej się organizacją wyborów. Dopiero w 2002 r., po niemal 200 latach od zatwierdzenia konstytucji, została uchwalona ustawa dotycząca administracji wyborczej. Sposób zorganizowania organów przeprowadzających wybory można uznać — w porównaniu z innymi państwami — za najbardziej zdecentralizowany na świecie, gdyż zadania wyborcze wykonuje tam około 13 tys. niezależnych od siebie podmiotów. Do tego czasu nie było w USA podmiotu zaangażowanego w sprawy wyborcze na poziomie federalnym, natomiast władze stanowe, które były odpowiedzialne za wybory, miały często mniej uprawnień niż władze lokalne. Konstytucją z 1787 r. ustanowiono Kolegium Elektorów, które miało służyć jako organ pośredni, dokonujący ostatecznego wyboru prezydenta i wiceprezydenta. W ustawie zasadniczej pominięto rolę administracji wyborczej, co sugeruje, iż władze stanowe są odpowiedzialne za określenie procedur wyboru elektorów do Kolegium. Z czasem rządy stanowe przekazały swoje kompetencje władzom na poziomie lokalnym, gdyż w tym samym czasie były przeprowadzane wybory na stanowiska samorządowe i krajowe. Władze samorządowe były odpowiedzialne za: rejestrację wyborców, projektowanie kart do głosowania, zakup maszyn do głosowania i szkolenie urzędników wyborczych. Władze stanowe, które dysponowały odpowiednim budżetem, aby wesprzeć władze lokalne, miały — tym samym — możliwość wpływania na przebieg procesu wyborczego. Władze lokalne zdobyły więc pewną niezależność w sprawie przeprowadzania czynności wyborczych, a urzędnicy zajmujący się wyborami są wyznaczani przez burmistrzów lub działaczy partii politycznych bądź też należą do korpusu urzędników państwowych.
Do końca XIX w. głównym sposobem głosowania była karta wydawana wyborcy indywidualnie przez partie polityczne, jednak procedura sprzyjała kupowaniu głosów, dlatego zrezygnowano z niej na rzecz tajnej selekcji kandydatów znajdujących się na jednej liście. Pewne reformy — zwłaszcza dotyczące finansowania kampanii — były wprowadzane sukcesywnie, gdyż nielimitowane środki zaczęły odgrywać kluczową rolę w rywalizacji politycznej. W 1971 r. Kongres uchwalił ustawę Federal Election Campaign Act, na mocy której komitety wyborcze zostały zmuszone do ujawnienia źródeł przychodów. Pokłosiem afery Watergate było wprowadzenie w 1974 r. poprawek do ustawy i m.in. utworzenie Federalnej Komisji Wyborczej, centralnego organu badającego finansowanie kampanii wyborczej, pełniącego rolę edukacyjną. Dopiero podczas wyborów w 2000 r. z powodu nieprawidłowości przy liczeniu głosów na Florydzie zapanował klimat sprzyjający zmianie prawa wyborczego. Doświadczenie to spowodowało, ze dostrzeżono potrzebę ustanowienia nowego federalnego prawa o administracji wyborczej — Help America Vote Act [dalej: HAVA] z 2002 r.
HAVA uznawała stanowe kompetencje związane z prawem wyborczym z wyjątkiem przepisów dotyczących praw obywatelskich, tak aby nikt nie został pozbawiony prawa wyborczego. Akt prawny określa standardy i minimalne wymagania wobec stanów w kilku kluczowych obszarach, które należy obligatoryjnie realizować w momencie sięgnięcia po federalne środki. Oprócz pomocy finansowej państwa HAVA ustanowiła Komisję Pomocy Wyborczej (Election Assistance Commission, dalej: EAC), która dysponuje środkami oraz opracowuje i publikuje wytyczne w celu ujednolicenia norm prawnych w Stanach Zjednoczonych, a także dokonuje certyfikacji systemu informatycznego. EAC ma również za zadanie: wdrożenie programu rejestracji wyborców (jednolitego elektronicznego formularza), przeprowadzanie badań nad skutecznością ustawowych ułatwień oraz administrowanie systemem informacji o wyborach. Zgodnie z ustawą, wymaga się, aby stany wdrożyły programy i procedury: tymczasowego głosowania, informacji wyborczej, aktualizacji i rozbudowy sprzętu wyborczego (maszyn i technologii ułatwiających głosowanie), prowadzenia rejestrów wyborców, identyfikacji wyborców, procedury skarg.
Zgodnie z HAVA, Komisja Pomocy Wyborczej składa się z czterech członków mianowanych przez prezydenta na wniosek przywódców większości i mniejszości Izby Reprezentantów oraz Senatu. Komisarze, po zatwierdzeniu przez Senat, mogą służyć przez dwie kadencje i zasadą jest, że nie może być więcej niż dwóch członków EAC reprezentujących tę samą partię polityczną. Każdy z członków komisji powinien mieć doświadczenie praktyczne w pracy w strukturach administracji wyborczej lub teoretyczne w badaniach nad tym zagadnieniem. Mimo nazwy, EAC nie jest de facto organem wyborczym, tak samo jak Federalna Komisja Wyborcza. Funkcje jednostek pomocniczych wobec EAC pełnią: dyrektor generalny, główny radca prawny, inspektor generalny, Komisja Standardów Wyborczych, Rada Doradców, Komisja Rozwoju ds. Wytycznych Technicznych. W większości przypadków za przeprowadzenie wyborów odpowiedzialni są sekretarze stanowi (urzędnicy wspomagający gubernatorów), np. w Kalifornii, w Teksasie, na Florydzie. Jednak organami wyborczymi są komisje wyborcze hrabstw i miejskie, których członkami są zazwyczaj urzędnicy stanowi oraz lokalni.
W całej historii Stanów Zjednoczonych służba urzędników wyborczych była postrzegana jako praca wykonywana z polecenia partii znajdującej się u władzy, co w zasadzie nie uległo zmianie. Na poziomie lokalnym jest duży problem ze znalezieniem pracowników tymczasowych, dlatego często są oni w podeszłym wieku, co stwarza trudności w stresującym dniu wyborów. W 2012 r. 44% komisji miało problem z obsadą personalną, w komisjach wyborczych pracowało: 30% osób w wieku 41-60 lat; 30% w wieku 61-70 lat i 22% w wieku powyżej 71 lat. W wyborach w 2012 r. do urn poszło osobiście niemal 74 mln obywateli w 120 tys. obwodów, co wymagało współpracy 880 tys. pracowników wyborczych (sędziów, komisarzy, strażników itd.). Przy tak różnym poziomie szkoleń nie da się więc uniknąć rażących różnic w profesjonalnym przygotowaniu pracowników komisji wyborczych. Decentralizacja jest zarówno wielką siłą, jak i słabością systemu administracji wyborczej w Stanach Zjednoczonych. Każdy stan posiada własne prawo wyborcze i reguły postępowania w sprawach wyborczych, dlatego z biegiem czasu rząd federalny będzie dążył do ujednolicenia pewnych standardów (rejestracji wyborców, głosowania zagranicznego), natomiast rządy stanowe — do odzyskania kontroli nad władzami lokalnymi.
2. Iran
W Republice Iranu dwa organy są odpowiedzialne za przeprowadzanie czynności związanych z wyborami: Rada Strażników Rewolucji oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Rada posiada autonomię w zakresie kontrolowania, nadzorowania kierunku polityki, jak przeprowadzić wybory, natomiast ministerstwo wdraża jedynie po-stanowienia Rady odnoszące się do czynności wyborczych. Wybory do rad lokalnych (miast i wiosek) są przeprowadzane pod nadzorem parlamentu oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, odpowiedzialnego za organizację i administrowanie. Zgodnie z art. 99 konstytucji Iranu, Rada Strażników ma obowiązek sprawowania nadzoru nad wyborami: prezydenta Republiki Iranu, członków Zgromadzenia Ekspertów i Islamskiego Zgromadzenia Konsultatywnego oraz w przypadku zarządzenia referendum. W 1991 r. Rada zaczęła interpretować ten przepis rozszerzająco jako prawo do zatwierdzania i odrzucania kandydatów na wszystkich etapach procesu wyborczego. Mimo że wykładnia ta nie została formalnie przyjęta (wprowadzono ją w 1995 r. w ustawie o wyborach do Islamskiego Zgromadzenia Konsultatywnego), Rada Strażników formalnie ją stosowała. Rada wielokrotnie korzystała ze swoich uprawnień, wykluczając wielu kandydatów ze sceny politycznej, np. w wyborach 1992 r. z list skreślono 39% kandydatów do parlamentu. W wyborach w latach: 2004, 2008 i 2012 liczba zdyskwalifikowanych kandydatów wynosiła odpowiednio: 24%, 29% i 31,5%, co tłumaczy się zwiększeniem wymogów dotyczących wykształcenia wobec ubiegających się o urzędy. Uległość wobec najwyższego przywódcy widoczna jest w skreślaniu kandydatów w wyborach prezydenckich, w których w 2009 r. dopuszczono czterech kandydatów na 475, natomiast w 2013 r. ośmiu na 680.
Oprócz weryfikacji kwalifikacji kandydatów Rada Strażników Rewolucji ma znaczące kompetencje w zakresie nadzoru nad przebiegiem głosowania, chodzi m.in. o: zatwierdzanie daty wyborów, przyjmowanie skarg i rozstrzygania sporów wyborczych, kontroli pracy komisji wyborczej, stwierdzenie ważności wyborów, zatwierdzanie zmian i rewizja przepisów wyborczych, zatwierdzanie wyników wyborczych. W celu monitorowania przebiegu wyborów Rada powołuje komitety nadzorcze na szczeblu centralnym, okręgowym oraz w każdym lokalu wyborczym (przynajmniej jedna osoba tzw. Guardian Council Poll Monitor). Z kolei minister spraw wewnętrznych zarządza, pod nadzorem Rady, wszystkimi działaniami dotyczącymi wyborów. W strukturze ministerstwa funkcjonuje stałe Biuro Wyborcze, które zajmuje się planowaniem oraz logistycznym przygotowaniem wyborów. Do obowiązków biura wyborczego należy m.in.: sporządzanie budżetu wyborczego, wyznaczanie kalendarza wyborczego, a zwłaszcza momentu rejestracji kandydatów, doradztwo w zakresie wytyczania granic okręgów wyborczych, wydawanie szczegółowych wytycznych i instrukcji w wyborach lokalnych, druk i dystrybucja kart do głosowania oraz pieczęci, formułowanie zaleceń dla ustawodawcy w zakresie zmian prawa wyborczego, archiwizacja dokumentów wybiorczych. Wybory w Iranie trwają 10 godzin, jednak w razie potrzeby czas ten może zostać wydłużony, co leży w gestii ministra. Minister informuje opinię publiczną o wynikach wyborów i w razie stwierdzenia złamania prawa informuje o tym Radę Strażników Rewolucji.
Biuro Wyborcze, jako permanentnie działająca wyspecjalizowana jednostka — oprócz wypełniania wymienionych zadań — zajmuje się sporządzaniem rejestru wyborczego, przy wykorzystaniu informacji z Urzędu Statystycznego, Biura Spraw Obywatelskich oraz ekspertów zatrudnionych w urzędach generalnych gubernatorów w 30 prowincjach Iranu. Liczba uprawnionych do głosowania wskazuje, ile kart do głosowania trzeba wydrukować, choć i tak, z zasady, drukuje się więcej kart niż trzeba (ok. 10%). Na samym początku procesu wyborczego minister spraw wewnętrznych powołuje Państwową Komisję Wyborczą, która zajmuje się przeprowadzeniem konkretnych wyborów. Komisja usytuowana jest w Biurze Spraw Politycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a w jej skład wchodzi 45 członków: 20 wyznaczonych z różnych departamentów ministerstwa i 25 pracowników Biura Wyborczego. Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej — jest nim zazwyczaj zastępca dyrektora Biura Spraw Politycznych — powołuje minister spraw wewnętrznych. W tym samym czasie w urzędach generalnych gubernatorów tworzone są prowincjonalne komisje wyborcze, które koordynują współpracę między Państwową Komisją Wyborczą a komitetami wykonawczymi.
Komitety wykonawcze, tworzone na szczeblu lokalnym, są odpowiedzialne za: podjęcie decyzji o liczbie i lokalizacjach lokali wyborczych, informowanie wyborców o wyborach, wdrożenie przepisów wyborczych, powołanie urzędników w lokalach wyborczych. Komitety wykonawcze różnią się nieco w zależności od przeprowadzanych wyborów, jednak we wszystkich obowiązuje zasada, iż partia rządząca posiada większość w komisji oraz stanowisko przewodniczącego. Na potrzeby wyborów prezydenckich ustanawia się powiatowe i okręgowe komitety wykonawcze. Na czele komisji zasiada administrator właściwej jednostki terytorialnej, prokurator, szef Biura Spraw Obywatelskich, radny oraz siedmiu godnych zaufania członków. Okręgowe komitety wyborcze wyznaczają członków komisji właściwej dla danego lokalu wyborczego, która składa się z: przewodniczącego, zastępcy, trzech sekretarzy i dodatkowo reprezentanta gubernatora. W wyborach parlamentarnych ustanawia się natomiast okręgowe komitety wykonawcze, a w każdym okręgu — w zależności od liczby miast i okręgów wiejskich — komisje w różnych wariacjach. Centralny Zarząd Wykonawczy usytuowany jest w każdym okręgu i nadzoruje działalność podlegających mu zarządów wykonawczych. Wybory parlamentarne w odróżnieniu do prezydenckich nie odbywają się na poziomie powiatowym. W zarządach wyborczych w każdej komisji powołanej do wyborów parlamentarnych zasiadają: lokalny administrator, prokurator, szef Biura Spraw Obywatelskich, lokalny radny oraz ośmiu godnych zaufania członków zaproszonych przez lokalnego administratora, zamieszkujący od minimum pięciu lat w danym okręgu.
Pod koniec stycznia 2013 r. Rada Strażników zatwierdziła szereg zmian, które zasadniczo zmieniają uprawnienia rządu do przeprowadzania wyborów. Pierwsza propozycja parlamentu zwierała nowelizację 94 artykułów, które ostatecznie zredukowano do 21, ze względu na ingerencję Rady Strażników oraz sprzeczne interesy organów wyborczych. Zgodnie z nowym prawem, organem nadzorującym działania wyborcze będzie Centralny Zarząd Wyborczy, 11-osobowy organ składający się z: ministra spraw wewnętrznych (jako przewodniczącego), członka prezydium parlamentu, prokuratora generalnego, ministra informacji oraz siedmiu osób zaufania publicznego (duchowni, ludzie kultury, aktywiści społeczni). Nowe przepisy regulują również sam przebieg kampanii: debaty telewizyjne kandydatów muszą być prowadzone na żywo (uprzednio mogły być nagrywane wcześniej), reklamy pozytywne i negatywne są dozwolone, jeśli zostaną zatwierdzone przez urzędników wyborczych, a kandydat ma prawo do odpowiedzi na zarzuty27. Nowe prawo ogranicza rolę ministra spraw wewnętrznych, a zwiększa wpływ niezależnych organów, gdyż obawiano się, że prezydent Iranu (powołujący ministra) będzie dążył do manipulowania wyborami.
3. Czechy
Większość państw Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r. zdecydowała się przyjąć niezależny lub mieszany (Węgry i Słowacja) model administracji wyborczej. Jedyny wyjątek stanowi Republika Czeska, gdzie administracja wyborcza powiązana jest z rządem. Wybory parlamentarne są zarządzane przez wiele różnych instytucji, począwszy od Centralnej Komisji Wyborczej (Üstredm volebnikomise, dalej: CKW), Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Czeskiego Urzędu Statystycznego [dalej: CUS], urzędów powiatowych położonych w każdym okręgu wyborczym, urzędów miejskich, burmistrzów oraz komisji w lokalach wyborczych. Na szczycie struktury administracji wyborczej stoi CKW — składająca się z 10 członków powoływanych z różnych instytucji państwowych odpowiedzialnych za organizację wyborów — którą kieruje minister spraw wewnętrznych. CKW koordynuje i organizuje wybory oraz wdraża w życie przepisy wyborcze. Spotkania odbywają się doraźnie. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ustanawia wytyczne dotyczące technicznych aspektów organizacji wyborów.
Kolejnym poziomem administracji wyborczej w Czechach są komisje w lokalach wyborczych (około 15 tys.), które organizują i przeprowadzają czynności wyborcze (otwarcie lokalu, głosowanie, liczenie głosów). Lokalna komisja składa się z przedstawicieli organizacji politycznych, które mogą wyznaczyć jednego członka oraz jednego zastępcę do każdej komisji. W przypadku gdy partie polityczne nie powołają odpowiedniej liczby osób (czterech, pięciu członków), burmistrz wyznacza członków komisji. CUS to kluczowa instytucja w strukturze administracji wyborczej, która odpowiada za przetwarzanie i prezentowanie wyników wyborów. Władze municypalne zapewniają lokalom wyborczym wyposażenie, a CUS odpowiednie oprogramowanie. Urząd zbiera wyniki z około 500 punktów zbiorczych w całym kraju (jeden punkt odpowiada za 30 lokalnych komisji), do których członkowie lokalnych komisji przynoszą protokoły głosowania. W punktach działają pracownicy Urzędu Statystycznego, do których dostęp jest ograniczony. Wstępne wyniki są bezzwłocznie publikowane w Internecie, a nazajutrz po dniu wyborów CUS wysyła wyniki do CKW w celu ich zatwierdzenia. W razie błędów matematycznych członkowie lokalnych komisji wyborczych zbierają się ponownie, dokonują powtórnego liczenia głosów i poprawiają protokoły.
III. MODEL NIEZALEŻNY
Model niezależny jest najczęściej występującym typem administracji wyborczej. Cechuje go brak instytucjonalnego powiązania organów wyborczych z rządem. Innymi słowy, w modelu niezależnym administracja wyborcza jest niezależnym i autonomicznym aparatem z własnym budżetem, a jej głównym zadaniem jest organizacja procesu wyborczego. Organy wyborcze nie odpowiadają przed ministrem, jedynie przed parlamentem, głową państwa lub władzą sądowniczą. Pomocą w realizowaniu zadań przez organ wyborczy służy aparat pomocniczy zatrudniający wysoko wykwalifikowany personel. Wiele nowo powstałych państw i tzw. wschodzących demokracji wybiera ten model administracji, m.in. większość państw Europy Środkowo-Wschodniej (z wyjątkiem Czech, Słowacji i Węgier), państwa latynoamerykańskie (oprócz Argentyny, Kuby), państwa Afryki Wschodniej i Południowej czy większość państw należących niegdyś do imperium brytyjskiego (Kanada, Australia). W niektórych państwach ustanawia się dwa niezależne organy wyborcze zarządzające procesem wyborczym — pierwszy jest odpowiedzialny za decyzje dotyczące procesu wyborczego, natomiast drugi sprawuje pieczę nad implementacją decyzji i przeprowadzeniem wyborów.
1. Republika Południowej Afryki
Pierwotnie tymczasowa komisja wyborcza została ustanowiona w Republice Południowej Afryki w 1993 r. w celu przeprowadzania pierwszych demokratycznych wyborów 1994 r. W konstytucji RPA z 1996 r. przewidziano ustanowienie nowej, stałej komisji wyborczej, która rozpoczęła swoją działalność od 1997 r. Niezależna Komisja Wyborcza (Independent Electoral Commission) jest organem, który został powołany na podstawie art. 190 i 191 konstytucji z 1996 r. Zgodnie z tymi przepisami, Komisja Wyborcza ma za zadanie: zarządzać wyborami krajowymi, prowincjonalnymi oraz do organów uchwałodawczych gmin; zapewnić wolność i uczciwość wyborów; ogłaszać wyniki wyborów, w czasie przewidzianym w ustawie krajowej, czyli szybko, na ile to możliwe; wypełniać dodatkowe kompetencje przyznane w ustawach. Art. 191 konstytucji wskazuje, iż w skład Komisji Wyborczej muszą wchodzić co najmniej trzy osoby, a właściwa liczba członków i ich kadencja ustalana jest w ustawie. W ustawie o Komisji Wyborczej z 1996 r. dookreślono kompetencje organu wyborczego, wskazując, iż do jego głównych obowiązków należy: opracowanie i prowadzenie rejestru partii politycznych; podejmowanie i promowanie badań z zakresu spraw wyborczych; rozwijanie i wspieranie wiedzy na temat wyborów oraz technologii we wszystkich obszarach władzy; rewizja przepisów wyborczych i proponowanie zmian prawa; promocja edukacji wyborczej; ogłoszenie wyników wyborczych w terminie siedmiu dni; wyznaczenie odpowiednich władz do przeprowadzania wyborów, jeśli zajdzie taka konieczność.
Przed wyborami w 1994 r. w skład Niezależnej Komisji Wyborczej wchodziło 16 osób: 11 obywateli RPA, oraz pięciu obcokrajowców — międzynarodowych obserwatorów. Członkowie komisji byli wybierani przez prezydenta państwa po uprzednim wskazaniu kandydatur przez Radę Tymczasową, natomiast członkowie komisji będący obywatelami RPA powinni: być bezstronni, cieszyć się szacunkiem, mieć odpowiednie kwalifikacje, posiadać prawa wyborcze, reprezentować przekrojowo całą ludność państwa i nie powinni być znani z politycznego zaangażowania. Do pomocy komisji powołano rozległą administracje: departament administracyjny; departament monitoringu wyborów (obsługujący obserwatorów wyborczych i badający wszelkie naruszenia prawa wyborczego); sekretariat ustalania wyników wyborów (koordynował pracę trybunałów wyborczych i Sądu Wyborczego). Mimo realizowania zadań administracja wyborcza wymagała jednak wprowadzenia pewnych zmian, m.in. zaangażowania władz lokalnych w procedury wyborcze oraz wykorzystania służb cywilnych byłego reżimu, które miały odpowiednie doświadczenie w przeprowadzaniu wyborów.
Obecnie Niezależna Komisja Wyborcza składa się z pięciu członków powoływanych przez prezydenta, z których jeden musi być sędzią. Każdy członek Komisji musi posiadać obywatelstwo RPA, nie może być zaangażowany politycznie oraz musi otrzymać rekomendację od Zgromadzenia Narodowego, uchwaloną większością głosów Parlament, wybierając członków komisji, powinien brać pod uwagę zdanie zespołu składającego się z: prezesa Trybunału Konstytucyjnego, przedstawiciela Komisji Praw Człowieka, przedstawiciela Komisji ds. Równouprawnienia Płci oraz prokuratora generalnego, którzy przedkładają listę kandydatów liczącą nie mniej niż osiem osób. Kadencja członka komisji trwa siedem lat, jednak może zostać skrócona w wyniku jego śmierci, rezygnacji bądź usunięcia go z urzędu. Czas sprawowania urzędu może zostać wydłużony także na mocy decyzji prezydenta, przy rekomendacji parlamentu, kiedy kadencja sprawowana jest do wyznaczonego terminu. Członek Komisji Wyborczej może zostać usunięty z urzędu tylko przez prezydenta z powodu popełnienia rażących wykroczeń, niezdolności do sprawowania funkcji czy niekompetencji. Prezydent wyznacza przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji spośród jej członków. W celu realizacji zadań Komisja ma do pomocy administrację (około 350 pracowników w centrali) oraz delegatury w każdej z dziewięciu prowincji. Do przeprowadzania konkretnych wyborów powołuje się komisje działające w lokalach wyborczych, złożone z wolontariuszy (nauczyciele, urzędnicy, ok. 200 tys.), których rekrutacją zajmuje się urzędnik wyborczy w każdej gminie.
2. Brazylia
W Brazylii podstawę administracji wyborczej stanowią organy wymiaru sprawiedliwości powołane jako organy wyborcze. Na czele systemu stoi Najwyższy Trybunał Wyborczy z siedzibą w stolicy kraju (Tribunal Superior Eleitoral), na poziomie stanów federalnych funkcjonują regionalne sądy wyborcze, sędziowie wyborczy oraz komisje wyborcze. Stworzenie systemu sprawiedliwości wyborczej w 1932 r. było możliwe dzięki ruchowi społecznemu pod nazwą Rewolucja 1930 r., który ustanowił rządy prezydenta Getùlio Vargasa. W tym czasie osoby pracujące nad kodeksem wyborczym z 1932 r. wierzyły, że projekt ten będzie miał charakter bezprecedensowy na skalę światową. Poprzedni system postrzegany był jako skorumpowany i kontrolowany przez silne władze lokalne, natomiast w kodeksie wyborczym wprowadzono: tajne głosowanie, równość głosów, prawa polityczne kobiet oraz system proporcjonalny. Ustanowiono sądową władzę wyborczą, odpowiedzialną za cały proces wyborczy, w tym za: prowadzenie rejestrów wyborczych, powołanie komisji wyborczych, liczenie głosów, stwierdzenie i ogłoszenie wybranych. W kodeksie uregulowano zasady przeprowadzania wyborów ogólnokrajowych, wyborów do stanów federalnych i do gmin w całym państwie. Zgodnie z art. 119 konstytucji Brazylii z 1988 r., Najwyższy Sąd Wyborczy składa się z co najmniej siedmiu członków: trzech sędziów Najwyższego Sądu Federalnego oraz dwóch sędziów Sądu Najwyższego, wybieranych w tajnym głosowaniu. Natomiast dwóch pozostałych członków wybieranych jest przez prezydenta spośród sześciu kandydatów, sędziów o dużej wiedzy prawniczej cieszących się dobrą reputacją, przedstawionych przez Najwyższy Sąd Federalny. Najwyższy Sąd Wyborczy wybiera przewodniczącego i jego zastępcę spośród sędziów Sądu Najwyższego oraz sędziego wyborczego z grona sędziów Najwyższego Sądu Federalnego.
Zgodnie z art. 120 konstytucji Brazylii, w każdej stolicy stanu federalnego ustanawia się regionalne sądy wyborcze. W składzie tych sądów zasiada siedmiu członków: dwóch sędziów Sądu Apelacyjnego, dwóch sędziów sądu niższej instancji wybranych w tajnym głosowaniu przez sędziów Sądu Apelacyjnego, jeden sędzia regionalnego sądu federalnego lub, gdy takiego nie ma w okręgu, wybrany przez odpowiedni regionalny sąd federalny oraz dwóch sędziów mianowanych przez prezydenta Brazylii spośród sześciu kandydatów, prawników o dużej wiedzy prawniczej, cieszących się dobrą reputacją, przedstawionych przez Sąd Apelacyjny. Członkowie sądów wyborczych w trakcie sprawowania swego urzędu są nieusuwalni, pełnią swoje funkcje przez co najmniej dwa lata, ale nie dłużej niż dwa razy po dwa lata. Ich zastępcy są wybierani w tym samym czasie według tej samej procedury w każdej kategorii (art. 121 konstytucji).
Sędziowie wyborczy wybierani są przez regionalne sądy wyborcze spośród sędziów stanowych. Ich jurysdykcja rozciąga się na cały obszar wyborczy, biorą oni udział w zarządzaniu wyborami jako sąd pierwszej instancji. Komisje wyborcze są powoływane ad hoc na czas wyborów. Na 60 dni przed głosowaniem regionalne sądy wyborcze wybierają jednego sędziego oraz od dwóch do czterech obywateli wyróżniających się wiedzą prawniczą oraz dobrą reputacją. Komisja wyborcza pomaga sędziemu wyborczemu w wykonywaniu obowiązków w danym dystrykcie wyborczym. Sędziowie pracujący w administracji wyborczej są stałymi funkcjonariuszami władzy sądowniczej i oprócz obowiązków wyborczych realizują zadania w innych obszarach orzekania. Brazylijski model organów wyborczych charakteryzuje: scentralizowane zarządzanie przez jeden organ; niezależny od rządu i władzy legislacyjnej system nominacji; zachowanie stanowisk sędziowskich przez członków organów wyborczych w jednostkach, z których zostali oddelegowani; powoływanie członków organów wyborczych przez składy sędziowskie innych sądów; pewna dominacja Najwyższego Sądu Federalnego. System ten, jak dotąd, sprawdza się w państwie liczącym około 135 mln osób uprawnianych do głosowania i zapewnia funkcjonowanie niemal 400 tys. lokalnych komisji wyborczych (w tym systemu maszyn wyborczych), co sprawia, iż wyniki głosowania są znane już w kilka minut po jego zakończeniu.
3. Nowa Zelandia
Nowa Zelandia to przykład — dokonanej w ostatnich latach — zmiany modelu administracji wyborczej z rządowego na niezależną. W latach 1993-2010 w Nowej Zelandii czynnościami wyborczymi zajmowały się trzy instytucje: Komisja Wyborcza, Biuro Wyborcze oraz Centrum Rejestracji Wyborców. Komisja Wyborcza była samodzielną jednostką odpowiedzialną za: rejestrację partii politycznych, podział środków pieniężnych na zakup audycji wyborczych, nadzorowanie deklaracji finansowych partii politycznych oraz edukacji wyborców. Szef Biura Wyborczego był odpowiedzialny za przeprowadzenie wyborów, wyborów uzupełniających i referendów, a podlegał ministrowi sprawiedliwości. W czasie prowadzenia czynności wyborczych szef Biura Wyborczego angażował przewodniczących komisji wyborczych w każdym okręgu oraz zajmował się informowaniem uczestników wyborów o wydarzeniach wyborczych. Centrum Rejestracji Wyborców prowadziło rejestr wyborców oraz rejestr Mo- rysów, rdzennych mieszkańców, którzy w ramach tzw. opcji wyborczej mogli liczyć na miejsca w parlamencie. Centrum stanowiło — na podstawie umowy z ministrem sprawiedliwości — wyspecjalizowaną jednostką nowozelandzkiej poczty. Zatrudniało ono rejestratorów wyborczych każdego okręgu, do których zadań należało prowadzenie i aktualizacja rejestrów wyborców we wszystkich głosowaniach. Powiązany organ stanowiła Komisja ds. Reprezentacji (Representation Commission) co pięć lat zajmująca się wyznaczaniem granic okręgów wyborczych.
System ten, na mocy nowelizacji ustawy wyborczej, został zmieniony 1 października 2010 r. Powołano wówczas nowy organ — Komisję Wyborczą (Electoral Commission), która przejęła obowiązki poprzedniej Komisji Wyborczej, szefa Biura Wyborczego, a z dniem 1 lipca 2012 r. także Centrum Rejestracji Wyborców. Zmiana ta była podyktowana dążeniem do podwyższenia standardów świadczonych usług, zmaksymalizowania zasobów i zmniejszenia rozdrobnienia, a tym samym kosztów. Zgodnie z sekcją 4C ustawy wyborczej, celem nowej Komisji Wyborczej jest bezstronne, sprawne i skuteczne umożliwienie uczestnictwa w demokracji parlamentarnej, promowanie wiedzy o systemie wyborczym i powiązanych kwestiach oraz utrzymanie zaufania do administracji wyborczej. Komisja Wyborcza składa się z trzech członków, którzy są mianowani przez generalnego gubernatora Nowej Zelandii (formalnie głowa państwa) z rekomendacji Izbę Reprezentantów (House of Representatives). Pierwszy członek pełni funkcję szefa Biura Wyborczego i jednocześnie dyrektora Komisji Wyborczej. Drugi członek pełni funkcję przewodniczącego, natomiast trzeci członek komisji sprawuje urząd zastępcy przewodniczącego. W przypadku mianowania sędziego na stanowisko członka Komisji Wyborczej nowa funkcja nie ma wpływu na jego tytuł, status, wynagrodzenie, zatrudnienie, zarobki, dodatki lub inne przywileje, w tym emerytalne. Członek komisji może zrezygnować ze swej funkcji po napisaniu oświadczenia skierowanego do gubernatora generalnego. Członkowie komisji przy sprawowaniu swoich funkcji korzystają z ochrony prawnej, dlatego usunąć ich z funkcji może jedynie generalny gubernator, po porozumieniu się z Izbą Reprezentantów, w przypadku: działania na szkodę organu, niezdolności do pełnienia funkcji, zaniedbywania obowiązków bądź naruszenia obowiązków kolegialnych albo indywidualnych. Komisja Wyborcza ma prawo powoływania urzędników wyborczych, a zawiadomienie o powierzeniu stanowiska musi zawierać datę, okres mianowania oraz powinno zostać opublikowane. W przypadku, gdy członek komisji nie może sprawować swoich funkcji, urzędnik wyborczy wykonuje jego obowiązki (oprócz pełnienia funkcji przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego).
IV. MODEL MIESZANY
W modelu mieszanym najczęściej występują dwa organy administracji wyborczej i dwie równoległe struktury. Model ten charakteryzuje powiązanie aparatu rządowego, który organizuje wybory, z niezależnym organem monitorującym całą procedurę przeprowadzonych wyborów. Model ten występuje w takich państwach, jak: Francja oraz jej byłe kolonie w Afryce (np. Senegal, Madagaskar, Mali, Czad), Hiszpania, Portugalia, Argentyna, Japonia, Słowacja, Węgry czy Holandia. Uprawnienia, funkcje oraz autonomia poszczególnych komponentów administracji wyborczej w stosunku do siebie są różne i w zależności od wybranego państwa mogą przybierać inny charakter, co utrudnia czasem kategoryczne przypisanie państwa do modelu mieszanego. W niektórych przypadkach rola niezależnego organu sprowadza się jedynie do obserwacji prac administracji rządowej. W większości jednak państw organ niezależny odgrywa rolę nadzorującą przebieg wydarzeń wyborczych i niekiedy ogłasza wyniki wyborów.
1. Hiszpania
W Hiszpanii za czynności wyborcze odpowiadają następujące organy: Centralna Komisja Wyborcza (Junta Electoral Central, dalej: CKW), 50 prowincjonalnych komisji wyborczych, 303 okręgowe komisje wyborcze oraz około 60 tys. lokalnych komisji wyborczych. Większość komisarzy wyborczych to sędziowie, gdyż to władza sądownicza odgrywa ważną rolę w administracji wyborczej, natomiast Ministerstwo Spraw Wewnętrznych jest odpowiedzialne za sprawy logistyczne i techniczne przygotowanie wyborów. Centralna Komisja Wyborcza jest stałym organem składającym się z 13 członków, mianowanych w ciągu 90 dni od inauguracyjnego posiedzenia Kongresu Deputowanych (Congreso de los Diputados), izby niższej hiszpańskiego parlamentu. Ośmiu członków Centralnej Komisji Wyborczej to sędziowie Najwyższego Trybunału (Tribunal Supremo), wybrani w losowaniu. Pozostałych pięciu członków to profesorowie prawa, nauk politycznych i socjologii mianowani przez Kongres Deputowanych na wniosek partii politycznych, koalicji lub grupy deputowanych. Prezydent i wiceprezydent Centralnej Komisji Wyborczej wybierani są spośród członków sędziów. Członków CKW nie można usunąć, a jedynie zawiesić bezwzględną większością głosów członków komisji, w razie dopuszczenia się przestępstw o charakterze kryminalnym lub naruszenia prawa wyborczego.
Centralna Komisja Wyborcza zajmuje się wydawaniem wiążących instrukcji dla prowincjonalnych komisji wyborczych i uchylaniem ich decyzji w przypadku sprzeczności z wytycznymi CKW, nadzorem nad działalnością Biura Rejestru Wyborców (La Oficina del Censo Electoral), rozpatrywaniem skarg i odwołań, kontrolą finansowania kampanii wyborczej oraz nakładaniem sankcji administracyjnych (grzywien) za naruszenie prawa wyborczego (art. 19 ustawy wyborczej). CKW w trakcie wyborów spotyka się zazwyczaj raz w tygodniu, a posiedzenia zwoływane są przez przewodniczącego lub na wniosek dwóch członków. Wymagane kworum stanowi co najmniej siedmiu członków komisji, natomiast decyzje podejmowane są większością głosów. Sekretarz CKW oraz dyrektor Biura Rejestru Wyborców mogą uczestniczyć w posiedzeniach bez prawa głosu.
Zarówno prowincjonalne komisje wyborcze, jak i okręgowe komisje wyborcze są organami działającymi ad hoc, powoływanymi trzy dni po ogłoszeniu wyborów i kończącymi swoją pracę 100 dni po wyborach. Komisje prowincjonalne i okręgowe składają się z pięciu członków: trzech sędziów oraz dwóch profesorów prawa, nauk politycznych lub socjologii. Sekretarzem prowincjonalnej komisji wyborczej jest zazwyczaj sekretarz sądu najwyższego danej prowincji, natomiast sekretarze poszczególnych rad gmin pełnią funkcje sekretarzy w komisjach okręgowych. Sekretarze prowincjonalnych i okręgowych komisji wyborczych wraz z delegatem Biura Rejestru Wyborców mogą uczestniczyć w posiedzeniach komisji, jednak bez prawa głosu. Delegaci prowincjonalni Biura Rejestru Wyborców są odpowiedzialni za utworzenie obwodów wyborczych (sekcji wyborczych), przynajmniej jednej w każdej jednostce municypalnej. Komisje wyborcze spotykają się na sesjach zamkniętych, ale ich obrady i decyzje są publikowane w oficjalnych dziennikach urzędowych.
Każda lokalna komisja wyborcza składa się z trzech osób: przewodniczącego i dwóch członków. Członkowie komisji są wybierani w losowaniu przeprowadzanym przez poszczególne rady gmin, spośród wszystkich zarejestrowanych wyborców w danej sekcji, którzy nie ukończyli 70 lat i umieją czytać i pisać, natomiast przewodniczący komisji powinien posiadać wykształcenie średnie. Służba w komisji wyborczej jest obowiązkowa, ale można zostać zwolnionym z tego obowiązku na pisemny wniosek wraz z ważnym uzasadnieniem (powody osobiste, rodzinne i zawodowe), dlatego losuje się także dodatkowe osoby, które mogą zostać dokooptowane do komisji (po dwie na każdą funkcję). Jeśli wyznaczona osoba nie podejmie obowiązków w komisji wyborczej, może ponieść karę pozbawienia wolności (od trzech miesięcy do jednego roku) lub grzywny. W jednostce municypalnej powinna powstać co najmniej jedna lokalna komisja wyborcza, na którą przypada od 500 do 2 tys. wyborców. Lokale wyborcze wyznaczają rady gminne pod nadzorem okręgowych komisji wyborczych. Głównym zadaniem lokalnych komisji wyborczych jest przeprowadzenie głosowania i liczenia głosów w dniu wyborów. Do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych należy koordynowanie, nadzorowanie, drukowanie oraz dystrybucja kart do głosowania wraz z urnami i kabinami. Ministerstwo przeprowadza także skierowane do wyborców akcje informacyjne na temat różnych aspektów głosowania, np. alternatywnych metod oddawania głosów.
2. Senegal
Państwa afrykańskie położone w zachodniej części kontynentu, będące niegdyś koloniami Francji, najczęściej wzorują administrację wyborczą na modelu mieszanym. W Senegalu w latach 1960-1998 wybory przeprowadzało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, jednak sytuacja polityczna wymusiła zmianę związaną z wprowadzeniem pewnej niezależności organów wyborczych. W 1998 r. stworzono dwa organy: Generalny Departament Wyborczy (Direction Générale des Elections) oraz Państwowe Obserwatorium Wyborcze (Observatoire National des Elections, dalej: POW), stanowiące organ tymczasowy, powoływany na czas elekcji. POW składało się z dziewięciu członków, którzy byli wybierani przez prezydenta spośród osób o wysokich standardach moralnych po konsultacji z organizacjami zajmującymi się ochroną praw człowieka czy stowarzyszeniami prawników, dziennikarzy i naukowców. Pierwszym przewodniczącym POW został szef armii, gdyż wojskowi niemający praw wyborczych, mieli stanowić gwarancje bezstronności, co ostatecznie wzbudziło jeszcze większe zastrzeżenia ze względu na powiązanie armii z rządem.
W wyniku negocjacji między zainteresowanymi stronami w 2005 r. zaproponowano zastąpienie Państwowego Obserwatorium Wyborczego nowym stałym organem — Niezależną Państwową Komisją Wyborczą (Commission Electorale Nationale Autonome, dalej: NPKW). Uprawnienia NPKW zostały poszerzone i odtąd nowa instytucja przejęła odpowiedzialność za kontrolę i nadzór procesu wyborczego oraz rejestrację wyborców. NPKW składa się z 12 osób: urzędników, naukowców oraz ludzi związanych z organizacjami społecznymi, wybieranych na 6-letnią kadencje. Od grudnia 2005 r. NPKW może powoływać organy wyborcze na szczeblu regionów i departamentów. Komisje wyborcze w regionach składają się z siedmiu członków, mianowanych przez przewodniczącego NPKW, natomiast komisje w departamentach liczą po pięć osób, wyznaczanych przez przewodniczącego właściwej komisji regionalnej. Oprócz struktur niezależnych komisji monitorujących wybory w procesie wyborczym uczestniczy Państwowa Rada Regulacji Mediów (Conseil National de Régulation de l'Audiovisuel), Komisja Liczenia Głosów (Commission de recensement des votes), władze lokalne oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stanowi kluczowy organ wyborczy Senegalu, a jednostką podrzędną odpowiedzialną za organizację wyborów i referendów jest Generalny Departament Wyborczy (Direction générale des Elections, dalej: GDW), powstały w 1997 r. oraz Departament Komputeryzacji Rejestrów Wyborczych (de l'Automatisation des Fichiers, dalej: DKRW). GDW jako jednostka centralna ma za zdanie: przygotowanie, wydrukowanie i dystrybucję dokumentów wyborczych (w tym kart do głosowania); przygotowanie rejestrów wyborczych we współpracy z DKRW; egzekwowanie i monitorowanie we współpracy z władzami lokalnymi zasad dystrybucji materiałów wyborczych (kampanijnych), wsparcie służ bezpieczeństwa zapewniających ład w czasie wyborów; szkolenie urzędników, sędziów i kandydatów z zakresu procedury wyborczej; kampanie informacji dla obywateli; ustalanie lokalizacji punktów wyborczych; analiza wyborów; rozpowszechnianie danych technicznych związanych z wyborami (statystyki); przygotowanie i realizację budżetu w zakresie rejestracji wyborów i procedury głosowania. Dyrektor GDW jest odpowiedzialny przed ministrem, natomiast rola NPKW sprowadza się do kontroli czynności wyborczych. System ten ma zagwarantować rządowi oraz partiom politycznym przestrzeganie prawa wyborczego. Obydwa organy, GDW i NPKW, są finansowane przez państwo, z tą różnicą, że budżet GDW pochodzi ze środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, natomiast środki na działalność NPKW przyznaje parlament.
V. UWAGI KOŃCOWE
Dokonując porównania polskiego modelu administracji wyborczej z przedstawionymi przykładami innych państw, należy zgodzić się z tezami Andrzeja Sokali oraz Andrzeja Szmyta wysoko oceniających przemiany w tym zakresie. Funkcjonująca od 1991 r. Państwowa Komisja Wyborcza, w skład której wchodzą przedstawiciele trzech najważniejszych sądów (Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego) jest niewątpliwie fundamentem przeprowadzania wolnych i uczciwych wyborów. Brak zaufania do organów rządowych wynikający z doświadczeń wyniesionych z II Rzeczypospolitej oraz okresu PRL sprawił, że — tak jak w większości państw Europy Środkowo-Wschodniej — decydenci zdecydowali się na wybór niezależnego modelu administracji wyborczej. Podobne wnioski wyciągnęły władze państw, które wcześniej musiały doświadczyć rządów autorytarnych lub totalitarnych, a drogę do transformacji systemowej torowały w nich wolne wybory (np. RPA). Współpraca obywateli w obwodowych i terytorialnych komisjach wyborczych oraz władzy sądowniczej w okręgowych i rejonowych komisjach wyborczych, połączona z monitoringiem przeprowadzanym przez mężów zaufania i międzynarodowych obserwatorów, stanowi optymalne rozwiązanie systemowe.
Od momentu przeprowadzenia pierwszych wolnych i demokratycznych wyborów w III RP uczciwość procedury wyborczej i — co z tym związane — niezależność oraz skuteczność administracji wyborczej nie była kwestionowana. Jednak tygodniowe oczekiwanie na ostateczny wynik wyborów samorządowych w 2014 r. sprawiło, że Państwowa Komisja Wyborcza stała się obiektem politycznych ataków, co w konsekwencji doprowadziło do rezygnacji wszystkich członków PKW oraz szefa Krajowego Biura Wyborczego z pełnienia funkcji. To wydarzenie bez precedensu w historii administracji wyborczej w Polsce wymaga wprowadzenia pewnych rozwiązań mających na celu usprawnienie procedury przeprowadzania elekcji, co jednak nie może odbywać się kosztem zmniejszenia autonomii organów wyborczych. Oceniając działalność organów wyborczych, należy wziąć pod uwagę, że w tego typu przedsięwzięcia zaangażowanych jest ponad 250 tys. osób, a zatem przypadki występowania nieprawidłowości będą się zdarzały, m.in. ze względu na niejasność przepisów prawa, błędy członków komisji czy problemy techniczne. PKW pozbawiona jest możliwości wpływania na przepisy prawa powszechnie obowiązującego, a za przygotowanie strony organizacyjnej wyborów odpowiedzialne są Krajowe Biuro Wyborcze oraz właściwe organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego. Odnośnie do czynnika ludzkiego, przedstawiciele doktryny wielokrotnie wskazywali, iż należy wprowadzić minimalne wymogi — wieku, wykształcenia, braku karalności, etyczne — wobec członków obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych, czego dobry przykład stanowi Hiszpania. Dlatego należy uznać obecność sędziów w organach administracji wyborczej za element gwarantujący jej profesjonalizm oraz niezależność, ze względu na zawarte w Konstytucji RP gwarancje niezawisłości władzy sądowniczej.
Przegląd Sejmowy 6/2014
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.