TK
Prezes NBP przeciwny podwójnym kadencjom w RPP
kadencja| Marek Belka| Ministerstwo Finansów| NBP| płynność finansowa| RPP
włącz czytnikPrezes Narodowego Banku Polskiego Marek Belka opowiada się przeciwko dwukadencyjności w Rady Polityki Pieniężnej. Taka propozycja znalazła się w projekcie przygotowywanym w resorcie finansów.
Prezes NBP odniósł się 22 sierpnia do zaproponowanych przez resort finansów zmian w przepisach dotyczących banku i RPP. Jego zdaniem rozwiązanie, by członkowie Rady Polityki Pieniężnej mogli powtarzać kadencję jest kontrowersyjnym pomysłem. Obecnie członkowie RPP mogą tylko raz zasiadać w Radzie, a ich kadencja trwa sześć lat. - Kiedy są napięcia w polityce pieniężnej, a one właściwie zawsze występują, jakiekolwiek majstrowanie przy Radzie może – nie bez słuszności – prowokować do twierdzenia, że ma to na celu ograniczenie niezależności członków Rady. Bo budzi podejrzenia, że mogą być naciski - zwrócił uwagę Belka.
Jak ocenił, lepiej natomiast tak zmodyfikować powoływanie Rady, żeby co dwa lata odnawiana była jedna trzecia jej składu, a nie jak obecnie, co 6 lat wymieniany jest jej pełny skład.
Szef NBP oświadczył, że zgadza się natomiast z MF ws. uporządkowania i uzupełnienia przepisów dotyczących skupu papierów skarbowych przez bank centralny. "Rzeczpospolita" podała w środowym wydaniu, że zgodnie z propozycjami MF Narodowy Bank Polski będzie mógł kupować i sprzedawać dłużne papiery wartościowe także poza tzw. operacjami otwartego rynku.
W praktyce oznaczałoby to, że NBP mógłby skupować obligacje rządowe, tak jak to robią największe banki centralne na świecie: Bank Anglii, Bank Japonii i amerykański Fed - wybił dziennik.
Belka wyjaśniał, że już teraz bank centralny może skupować na rynku wtórnym skarbowe papiery wartościowe, by regulować płynność sektora finansowego i zapewniać jego stabilność.
- Propozycja, którą zainteresowała się prasa to kwestia techniczna, wynikająca z niespójności prawa związanego z operacyjną działalnością NBP obecnie regulowaną w ustawie o NBP i w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z obecną ustawą o NBP bank centralny ma możliwość organizowania obrotu papierami własnymi, skarbowymi lub gwarantowanymi przez Skarb Państwa, ta ostatnia kategoria nie była natomiast wymieniona w ustawie o instrumentach finansowych - zaznaczył. Dodał, że nie ma powodu, by instrumenty gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa traktować inaczej, niż normalne papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa, przez banki lub przez NBP.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.