TK



Prezes NBP przeciwny podwójnym kadencjom w RPP

kadencja| Marek Belka| Ministerstwo Finansów| NBP| płynność finansowa| RPP

włącz czytnik
Prezes NBP przeciwny podwójnym kadencjom w RPP
Marek Belka w Senacie. Foto: M. Józefaciuk, Wikimedia Commons

Prezes Narodowego Banku Polskiego Marek Belka opowiada się przeciwko dwukadencyjności w Rady Polityki Pieniężnej. Taka propozycja znalazła się w projekcie przygotowywanym w resorcie finansów.

Prezes NBP odniósł się 22 sierpnia do zaproponowanych przez resort finansów zmian w przepisach dotyczących banku i RPP. Jego zdaniem rozwiązanie, by członkowie Rady Polityki Pieniężnej mogli powtarzać kadencję jest kontrowersyjnym pomysłem. Obecnie członkowie RPP mogą tylko raz zasiadać w Radzie, a ich kadencja trwa sześć lat. - Kiedy są napięcia w polityce pieniężnej, a one właściwie zawsze występują, jakiekolwiek majstrowanie przy Radzie może – nie bez słuszności – prowokować do twierdzenia, że ma to na celu ograniczenie niezależności członków Rady. Bo budzi podejrzenia, że mogą być naciski - zwrócił uwagę Belka.
Jak ocenił, lepiej natomiast tak zmodyfikować powoływanie Rady, żeby co dwa lata odnawiana była jedna trzecia jej składu, a nie jak obecnie, co 6 lat wymieniany jest jej pełny skład.

Szef NBP oświadczył, że zgadza się natomiast z MF ws. uporządkowania i uzupełnienia przepisów dotyczących skupu papierów skarbowych przez bank centralny. "Rzeczpospolita" podała w środowym wydaniu, że zgodnie z propozycjami MF Narodowy Bank Polski będzie mógł kupować i sprzedawać dłużne papiery wartościowe także poza tzw. operacjami otwartego rynku.

W praktyce oznaczałoby to, że NBP mógłby skupować obligacje rządowe, tak jak to robią największe banki centralne na świecie: Bank Anglii, Bank Japonii i amerykański Fed - wybił dziennik.

Belka wyjaśniał, że już teraz bank centralny może skupować na rynku wtórnym skarbowe papiery wartościowe, by regulować płynność sektora finansowego i zapewniać jego stabilność.

- Propozycja, którą zainteresowała się prasa to kwestia techniczna, wynikająca z niespójności prawa związanego z operacyjną działalnością NBP obecnie regulowaną w ustawie o NBP i w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z obecną ustawą o NBP bank centralny ma możliwość organizowania obrotu papierami własnymi, skarbowymi lub gwarantowanymi przez Skarb Państwa, ta ostatnia kategoria nie była natomiast wymieniona w ustawie o instrumentach finansowych - zaznaczył. Dodał, że nie ma powodu, by instrumenty gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa traktować inaczej, niż normalne papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa, przez banki lub przez NBP.

Poprzednia 12 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.