TK



TK: przepisy o wyborze prezesa i wiceprezesa Trybunału są zgodne z konstytucją, ale...

Andrzej Rzepliński| Grupa posłów| Kamila Gasiuk-Pihowicz| prezes TK| Prezydent RP| Stanisław Rymar| Trybunał Konstytucyjny| wiceprezes TK| Zgromadzenie Ogólne Sędziów TK

włącz czytnik

Uwzględniając brzmienie i znaczenie art. 194 ust. 2 konstytucji, Trybunał  Konstytucyjny rozróżnił dwie grupy kandydatów: w rozumieniu ustawowym („kandydatów wybranych”) oraz w rozumieniu konstytucyjnym („kandydatów przedstawionych”). Pierwszą tworzą, kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów spośród „kandydatów zgłoszonych” (w rozumieniu art. 16 ust. 2 i 7 ustawy o TK z 2016 r.). Są to kandydaci wybrani przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów TK w celu wyłonienia spośród nich kandydatów w rozumieniu konstytucyjnym. Drugą grupę tworzą kandydaci na stanowisko prezesa i wiceprezesa Trybunału, którzy uzyskawszy poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów TK, są przedstawiani Prezydentowi Rzeczypospolitej. Są to kandydaci wyłonieni z grupy kandydatów, którzy wcześniej uzyskali największą liczbę głosów spośród kandydatów zgłoszonych przez sędziów TK.

Dokonanemu rozróżnieniu odpowiadają dwie czynności dokonywane na forum Zgromadzenia Ogólnego Sędziów TK, zwołanego w celu realizacji art. 194 ust. 2 konstytucji. Pierwsza z czynności polega na wyborze kandydatów w rozumieniu ustawowym, i dokonywana jest na podstawie art. 16 ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 3–7 ustawy o TK z 2016 r. oraz odpowiednich przepisów regulaminu TK. Wybrani w tej procedurze kandydaci nie są kandydatami w konstytucyjnym rozumieniu, gdyż z konieczności matematycznej i logicznej głosowanie na jednej karcie, na której jest wielu kandydatów, przy założeniu, że każdy głosujący sędzia ma tylko jeden głos, nie pozwala wyłonić kandydatów, którzy cieszyliby się poparciem większości głosujących sędziów TK. Druga z czynności Zgromadzenia  Ogólnego Sędziów TK dokonywana jest bezpośrednio na podstawie art. 194 ust. 2 konstytucji, art. 16 ust. 1 ustawy o TK z 2016 r. oraz odpowiednich przepisów regulaminu TK. Jej wskazanym wprost w konstytucji rezultatem jest wyłonienie „kandydatów przedstawionych”. Za kandydatów w konstytucyjnym rozumieniu Trybunał uznał wyłącznie tych kandydatów, którzy uzyskali poparcie większości głosujących sędziów. Tylko tacy kandydaci mogą bowiem zostać uznani za popieranych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów TK. Interpretując art. 194 ust. 2 w związku z art. 10, art. 173 konstytucji oraz preambułą konstytucji, Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że kandydaci w rozumieniu konstytucyjnym mogą zostać wyłonieni albo w indywidualnych głosowaniach nad każdą z kandydatur, w których każdy z głosujących sędziów ma jeden głos i może go oddać tylko na jednego kandydata, albo w głosowaniu ogólnym, w którym każdy z głosujących sędziów ma tyle głosów, ile jest kandydatur. 

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.