TK
Uchwała SN w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego rolników
KRUS| Sąd Najwyższy| skarga kasacyjna| ubezpieczenie społeczne rolników| ustawa o ubezpieczeniu społecznym rolników
włącz czytnik17 września 2015 r.siedmioosobowy skład SN w podjętej uchwale wyraził stanowisko, zgodnie z którym samo niepouczenie rolnika przez KRUS o nowych obowiązkach, jakie zostały na niego nałożone w znowelizowanym w 2004 r. przepisie art. 5a ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie ma wpływu na istnienie (nieistnienie) obowiązku ubezpieczenia społecznego rolników.
Innymi słowy, jeśli rolnik nie został przez KRUS pouczony (uprzedzony) o zmianach ustawowych, jakie zostały wprowadzone w życie od maja 2004 r. (czyli o obowiązku składania w KRUS dokumentów wymaganych dla kontynuowania ubezpieczenia rolniczego) i z tej przyczyny rzeczywiście nie złożył KRUS-owi w terminie ustawowym odpowiednich dokumentów (np. nie przedłożył zaświadczenia z urzędu skarbowego), to taki rolnik (osoba podlegająca dotychczas ubezpieczeniu rolniczemu) z mocy prawa przestał podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu rolników.
Uzasadniając powyższy pogląd SN wyszedł przede wszystkim z założenia, że żaden przepis ustawowy nie nakładał na KRUS obowiązku indywidualnego informowania z osobna każdego rolnika (osoby podlegającej ubezpieczeniu rolniczemu) o zmianach legislacyjnych dotyczących art. 5a ustawy z 1990 r. Tymczasem skutek niewykonania obowiązku, o którym mowa w art. 5a tej ustawy (w jej brzmieniu obowiązującym od maja 2004 r.) jest bezwzględny w tym znaczeniu, że niezłożenie przez rolnika stosownych dokumentów w wyznaczonym przez ustawę terminie powoduje z mocy prawa (a więc niezależnie od woli ubezpieczonego lub organu rentowego) ustanie obowiązku podlegania rolniczemu ubezpieczeniu społecznemu.
W tym przypadku nieznajomość prawa (zmian legislacyjnych) obciąża ubezpieczonego, a nie organ rentowy. Konsekwencją ustalenia, że w opisanych wyżej przypadkach rolnik prowadzący działalność pozarolniczą przestał podlegać ubezpieczeniu rolniczemu, jest stwierdzenie, że w okresie przypadającym po dacie ustania ubezpieczenia rolniczego, taka osoba podlegała ubezpieczeniu w ramach powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych z racji wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej.
Problem w analizowanej sprawie dotyczył wykładni art. 5a ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, który reguluje kwestię zbiegu „rolniczego” tytułu ubezpieczeniowego z tytułem podlegania ubezpieczeniom w powszechnym systemie ubezpieczeniowym z racji prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Przepis ten został wprowadzony do ww. ustawy z dniem 1 stycznia 1997 r. i w okresie którego dotyczył spór był wielokrotnie nowelizowany.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.