Państwo
Polska przegrała w Luksemburgu w sprawie dopłat bezpośrednich
dopłaty bezpośrednie| ETS| Komisja Europejska| Maciej Szpunar| Mikołaj Dowgielewicz| Trybunał Sprawiedliwości UE| Wspólna Polityka Rolna
włącz czytnikNa posiedzeniu jawnym w Luksemburgu 20 września szósta izba sądu Trybunału Sprawiedliwości UE oddaliła w całości skargę polskiego rządu przeciwko Komisji Europejskiej na nierówne traktowanie naszego kraju przy podziale środków, pozostałych po zmniejszeniu dopłat bezpośrednich dla rolników.
Rozprawa dotyczyła rozporządzenia nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.
Zgodnie z tym rozporządzeniem wszelkie płatności bezpośrednie, których kwota przewyższa 5 tys. euro, były stopniowo zmniejszane w każdym roku, począwszy od 2009 r. do 2012 r. Zmniejszenia te były jeszcze większe przy kwotach dopłat wyższych niż 300 tys. euro.
W swojej decyzji z 2009 r. Komisja Europejska postanowiła, że kwoty uzyskane w wyniku tych zmniejszeń będą przydzielone wyłącznie tzw. starym państwom członkowskim, czyli że nie trafią do nowych krajów, które przystąpiły do UE. W efekcie Polska tych środków nie dostała. Dlatego zaskarżyła decyzję Komisji w tej części.
Polska uznała, że swoją decyzją Komisja dyskryminuje nowe państwa członkowskie, bo narusza zasadę podziału środków według obiektywnych kryteriów oraz zasadę solidarności. Polska zarzucała też Komisji, że niewystarczająco uzasadniła swoją decyzję.
Komisja się broniła, argumentując, że rolnicy w nowych państwach Unii Europejskiej powinni być objęci podziałem tych pieniędzy dopiero wtedy, gdy poziom płatności bezpośrednich w ich państwach będzie równy poziomowi płatności w pozostałych krajach członkowskich. Komisja przywołała wcześniejszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, w którym Trybunał stwierdził, iż sytuacja rolnictwa w nowych państwach członkowskich radykalnie różni się od sytuacji w starych państwach UE, co uzasadnia stopniowe wprowadzanie pomocy Unii, zwłaszcza w zakresie wsparcia bezpośredniego.
Skoro - jak tłumaczyła Komisja - Polska znajdowała się w sytuacji nieporównywalnej z sytuacją starych państw członkowskich, to uwzględnienie jej teraz przy podziale środków z dopłat, prowadziłoby do nierównego traktowania na niekorzyść starych państw UE.
Rząd polski reprezentował pierwotnie wiceminister spraw zagranicznych Mikołaj Dowgielewicz, a ostatnio - wiceminister Maciej Szpunar.
Wszystkie podnoszone przez Komisję argumenty przekonały w czwartek unijny Sąd, który w swoim wyroku szczegółowo uzasadnił decyzję. (p, lex.pl)
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski