Państwo



Projekt ustawy o kierowaniu obroną państwa trafił do Sejmu

BBN| Bronisław Komorowski| MON| Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych| obrona państwa| Prezydent| stan wojny| Sztab Generalny| wojna

włącz czytnik
Projekt ustawy o kierowaniu obroną państwa trafił do Sejmu
Szkolenie bojowe Podhalańczyków. Foto: mon.gov.pl

Prezydent Bronisław Komorowski skierował do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, której celem jest usprawnienie kierowania obroną państwa w czasie wojny.

O konieczności doprecyzowania rozwiązań i procedur w tym zakresie Prezydent RP mówił w marcu podczas odprawy kierowniczej kadry Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych, zapowiadając jednocześnie przygotowanie stosownej inicjatywy ustawodawczej.

Prezydent Bronisław Komorowski podkreślał, że obok skutecznego systemu dowodzenia siłami zbrojnymi, potrzebny jest również skuteczny system kierowania obroną państwa na czas zagrożenia i wojny.  Dodawał przy tym, że zasadność obecnych działań – przesuwania akcentów na obronę własnego terytorium i budowania nowoczesnego systemu kierowania państwem w sytuacjach szczególnych – potwierdza kryzys bezpieczeństwa w Europie, związany z wydarzeniami na Ukrainie.

Założenia zmian szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego przedstawiał oraz konsultował z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym szefem Sztabu Generalnego i dowódcami Rodzajów Sił Zbrojnych, ekspertami obronności oraz przedstawicielami poszczególnych klubów parlamentarnych. Minister Stanisław Koziej będzie także reprezentował stanowisko Prezydenta RP w toku prac nad projektem ustawy.

Proponowane zmiany mają przede wszystkim na celu doprecyzowanie i usprawnienie już istniejących rozwiązań. Potrzeba uzupełnień w tym obszarze była także sygnalizowana w 2013 r. podczas prac parlamentarnych nad reformą systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi.

W projekcie proponuje się określenie ram czasowych obowiązywania konstytucyjnego terminu "czas wojny”. O ustanowieniu jego początku i końca Prezydent RP postanawiałby na wniosek Rady Ministrów. Rozwiązanie takie pozwoli na precyzyjne określenie przedziału czasowego, w którym będą mogły być stosowane istotne z punktu widzenia państwa i obywateli przepisy „czasu wojny”.

Kolejną zmianą jest doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, będącego organem wykonawczym Prezydenta RP w zakresie kierowania obroną państwa. Zgodnie z projektem, Naczelnemu Dowódcy powinny zostać podporządkowane te wojska i jednostki organizacyjne, które są niezbędne do prowadzenia operacji obronnej w celu odparcia zbrojnej napaści na terytorium RP. Obecna regulacja jego uprawnień może być interpretowana jako przejęcie przezeń w czasie wojny wszystkich władczych kompetencji wobec całości Sił Zbrojnych RP, co oznaczałoby w istocie całkowite przejęcie roli i kompetencji ministra obrony narodowej.

Poprzednia 12 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.