Państwo
Projekt ustawy o kierowaniu obroną państwa trafił do Sejmu
BBN| Bronisław Komorowski| MON| Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych| obrona państwa| Prezydent| stan wojny| Sztab Generalny| wojna
włącz czytnikPrezydent Bronisław Komorowski skierował do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, której celem jest usprawnienie kierowania obroną państwa w czasie wojny.
O konieczności doprecyzowania rozwiązań i procedur w tym zakresie Prezydent RP mówił w marcu podczas odprawy kierowniczej kadry Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych, zapowiadając jednocześnie przygotowanie stosownej inicjatywy ustawodawczej.
Prezydent Bronisław Komorowski podkreślał, że obok skutecznego systemu dowodzenia siłami zbrojnymi, potrzebny jest również skuteczny system kierowania obroną państwa na czas zagrożenia i wojny. Dodawał przy tym, że zasadność obecnych działań – przesuwania akcentów na obronę własnego terytorium i budowania nowoczesnego systemu kierowania państwem w sytuacjach szczególnych – potwierdza kryzys bezpieczeństwa w Europie, związany z wydarzeniami na Ukrainie.
Założenia zmian szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego przedstawiał oraz konsultował z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym szefem Sztabu Generalnego i dowódcami Rodzajów Sił Zbrojnych, ekspertami obronności oraz przedstawicielami poszczególnych klubów parlamentarnych. Minister Stanisław Koziej będzie także reprezentował stanowisko Prezydenta RP w toku prac nad projektem ustawy.
Proponowane zmiany mają przede wszystkim na celu doprecyzowanie i usprawnienie już istniejących rozwiązań. Potrzeba uzupełnień w tym obszarze była także sygnalizowana w 2013 r. podczas prac parlamentarnych nad reformą systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi.
W projekcie proponuje się określenie ram czasowych obowiązywania konstytucyjnego terminu "czas wojny”. O ustanowieniu jego początku i końca Prezydent RP postanawiałby na wniosek Rady Ministrów. Rozwiązanie takie pozwoli na precyzyjne określenie przedziału czasowego, w którym będą mogły być stosowane istotne z punktu widzenia państwa i obywateli przepisy „czasu wojny”.
Kolejną zmianą jest doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, będącego organem wykonawczym Prezydenta RP w zakresie kierowania obroną państwa. Zgodnie z projektem, Naczelnemu Dowódcy powinny zostać podporządkowane te wojska i jednostki organizacyjne, które są niezbędne do prowadzenia operacji obronnej w celu odparcia zbrojnej napaści na terytorium RP. Obecna regulacja jego uprawnień może być interpretowana jako przejęcie przezeń w czasie wojny wszystkich władczych kompetencji wobec całości Sił Zbrojnych RP, co oznaczałoby w istocie całkowite przejęcie roli i kompetencji ministra obrony narodowej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.