Państwo
Raport Komitetu Praw Człowieka ONZ o stanie praw człowieka i politycznych w Polsce (ang.)
Komitet Praw Człowieka ONZ| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik40.The State party should review its counterterrorism legislation in order to bring it into line with its obligations under the Covenant, and ensure that any interference with the right to privacy complies with the principles of legality, necessity and proportionality.
Political participation
41.The Committee is concerned about the fact that according to Article 62 of the Polish Constitution, the persons who, by a final judgment of a court, have been subjected to legal incapacitation or deprived of public or electoral rights, have no right to participate in a referendum nor a right to vote. As a result, any person with mental and intellectual disabilities who is subject to incapacitation has no voting rights. (arts. 2, 25 and 26)
42.The State party should revise its legislation to ensure that it does not discriminate against persons with mental and intellectual disabilities by denying them the right to vote on bases that are disproportionate or that have no reasonable and objective relationship to their ability to vote, taking account of article 25 of the Covenant.
D.Dissemination and follow-up
43.The State party should widely disseminate the Covenant, its two Optional Protocols, its seventh periodic report, and the present concluding observations with a view to raising awareness of the rights enshrined in the Covenant among the judicial, legislative and administrative authorities, civil society and non-governmental organizations operating in the country, and the general public. The State party should ensure that the report and the present concluding observations are translated into the official language of the State party.
44.In accordance with rule 71, paragraph 5, of the Committee’s rules of procedure, the State party is requested to provide, within one year of the adoption of the present concluding observations, information on the implementation of the recommendations made by the Committee in paragraphs 8 (constitutional and legal framework within which the Covenant is implemented), 24, (voluntary termination of pregnancy) and 32 (rights of aliens) above.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.