Państwo
Sąd rejestrowy wykreśli z urzędu martwe spółki
"podmiot martwy"| Krajowy Rejestr Sądowy| postępowanie likwidacyjne| postępowanie przymuszające| skarb państwa| spółka kapitałowa| wykreślenie z rejestru
włącz czytnik![Sąd rejestrowy wykreśli z urzędu martwe spółki](../../files/_processed_/csm_Sejm_RP_a0cc697405.jpg)
Wprowadzenie możliwości wykreślenia z urzędu przez sąd rejestrowy tzw. "martwych podmiotów", które nie posiadają majątku i faktycznie zaprzestały działalności, przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który został złożony w Sejmie z inicjatywy posłów Platformy Obywatelskiej.
Jak zauważają autorzy projektu w uzasadnieniu do projektu ustawy w ponad dziesięcioletniej praktyce funkcjonowania KRS, zarówno w praktyce jak i w orzecznictwie zidentyfikowano problem tzw. „podmiotów martwych”. Są to podmioty wciąż figurujące w KRS, jednak nie wykonujące obowiązków rejestrowych, nie prowadzące działalności i nie posiadające majątku.
Oczywistym jest, że sam fakt istnienia takich podmiotów osłabia wiarygodność rejestru i kwestionuje szereg domniemań – w szczególności domniemanie prawdziwości wpisu. Zatem każdy przypadek obecności w rejestrze podmiotu martwego jest sytuacją niepożądaną z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego – i powinien być wyeliminowany.
W związku z powyższym projektowana ustawa wprowadza regulacje pozwalające na wydanie przez sąd rejestrowy (po przeprowadzeniu stosownego postępowania i przy spełnieniu określonych przesłanek) postanowienia o rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzania klasycznego postępowania likwidacyjnego i jego wykreśleniu z rejestru.
Zgodnie z projektem ustawy sąd rejestrowy będzie jednak zobowiązany do przeprowadzenia czynności pozwalających na ustalenie, czy podmiot posiada zbywalny majątek i czy prowadzi działalność (tzw. uproszczone postępowanie likwidacyjne). Czynności te (nawet przy braku aktywności ze strony samego podmiotu) gwarantowałyby obiektywnie większą pewność poczynionych ustaleń co do stanu majątku podmiotu, jego sytuacji prawnej i faktycznej, aniżeli wynik w praktyce często fikcyjnego postępowania likwidacyjnego.
Celem projektowanej regulacji jest maksymalizacja wiarygodności i rzetelności danych ujętych w Rejestrze, co wzmocni zasadę domniemania prawdziwości wpisów. Założenie bowiem, iż dane wpisane do rejestru są prawdziwe stoi w sprzeczności z przyzwoleniem na zaleganie w Rejestrze wpisów dotyczących podmiotów, które w rzeczywistości nie funkcjonują i nie posiadają majątku.
Wykreślenie podmiotu nie posiadającego majątku, który nie prowadzi działalności stanowi de facto uzgodnienie stanu Rejestru ze stanem rzeczywistym.
Jednocześnie w projekcie proponuje się, aby Skarb Państwa ponosił odpowiedzialność za zobowiązania wobec wierzycieli podmiotu, który utracił zdolność prawną, z tym, że byłaby to odpowiedzialność ograniczona.
Przede wszystkim Skarb Państwa będzie ponosił odpowiedzialność wyłącznie z nabytego mienia (tzw. odpowiedzialność cum viribus patrimonii).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.