Świat
Trybunał Sprawiedliwości UE o grzywnie nałożonej przez Węgry na Polaka
grzywna| nielegalny przepływ środków pieniężnych| prawo węgierskie| Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej| Węgry
włącz czytnikNastępnie Trybunał stwierdził, że co do zasady system, który uzależnia kwotę sankcji od kwoty niezgłoszonych środków pieniężnych nie jest sam w sobie nieproporcjonalny. Podobnie, warunek proporcjonalności, jaki powinny spełniać sankcje wprowadzone przez państwa członkowskie, nie zobowiązuje właściwych organów do uwzględniania konkretnych i szczególnych okoliczności każdego przypadku, takich jak umyślność i recydywa.
Niemniej jednak, z uwagi na to, że odnośne naruszenie polega wyłącznie na naruszeniu obowiązku zgłoszenia, a nie na uczestnictwie w oszukańczych lub bezprawnych czynnościach, grzywna, której wysokość odpowiada 60% kwoty niezgłoszonych środków pieniężnych, jeżeli kwota ta przekracza 50.000 EUR, nie jest proporcjonalna. W rzeczywistości bowiem, taka grzywna wykracza poza to, co jest konieczne dla zagwarantowania przestrzegania danego obowiązku i zapewnienia realizacji celów zamierzonych przez rozporządzenie.
Wreszcie, Trybunał stwierdził, że rozporządzenie przewiduje możliwość zatrzymania kwoty niezgłoszonych środków pieniężnych w celu umożliwienia właściwym organom dokonania koniecznych kontroli i weryfikacji odnośnie do pochodzenia tych środków pieniężnych, przewidzianego ich wykorzystania i ich przeznaczenia. W ten sposób sankcja, która polegałaby na grzywnie w niższej wysokości połączonej ze środkiem w postaci zatrzymania niezgłoszonych środków pieniężnych, mogłaby być w stanie osiągnąć cele zamierzone przez rozporządzenie bez wykraczania poza granice tego, co jest konieczne w tym celu.
W tych okolicznościach Trybunał orzekł, że rozporządzenie sprzeciwia się regulacji węgierskiej, w zakresie, w jakim sankcjonuje ona naruszenie obowiązku zgłoszenia grzywną w wysokości odpowiadającej 60% niezgłoszonej kwoty środków pieniężnych, jeżeli kwota ta przekracza 50.000 EUR.
UWAGA: Odesłanie prejudycjalne pozwala sądom państw członkowskich, w ramach rozpatrywanego przez nie sporu, zwrócić się do Trybunału z pytaniem o wykładnię prawa Unii lub o ocenę ważności aktu Unii. Trybunał nie rozpoznaje sporu krajowego. Do sądu krajowego należy rozstrzygnięcie sprawy zgodnie z orzeczeniem Trybunału. Orzeczenie to wiąże w ten sam sposób inne sądy krajowe, które spotkają się z podobnym problemem.
1Rozporządzenie (WE) nr 1889/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2 005 r. w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Wspólnoty lub wywożonych ze Wspólnoty (Dz.U. L 309, s. 9).
Trybunał Sprawiedliwości UE
Poprzednia 12 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.