TK
TK: na rozprawę przedstawiciel prezydenta nie przyszedł, sprawę odroczono
Julia Przyłębska| kurator sądowy| pełny skład| Prezydent| proces legislacyjny| Senat| Stanisław Biernat| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik25 października 2016 r. o godz. 12:30 Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie miał rozpoznać wniosek Prezydenta RP dotyczący kuratorów sądowych (proces legislacyjny). Przedstawiciel wnioskodawcy nie pojawił się na rozprawie.
Zdaniem Prezydenta RP przebieg procedury ustawodawczej w zakresie trybu rozpatrzenia przez Sejm poprawek senackich wniesionych do ustawy o zmianie ustawy o kuratorach sądowych, budzi poważne zastrzeżenia gdy chodzi o dochowanie konstytucyjnych standardów procesu legislacyjnego. Ustrojodawca przyjął konstrukcję jednego głosowania nad wnioskiem o odrzucenie poprawki Senatu oraz domniemanie przyjęcia, z mocy prawa, propozycji Senatu w razie nieuzyskania odpowiedniej większości. Tymczasem w Sejmie przeprowadzono głosowania nad przyjęciem poprawek Senatu, podczas gdy na mocy art. 121 ust 3 konstytucji, Sejm w przypadku rozpatrywania decyzji legislacyjnych Senatu, powinien głosować jedynie nad wnioskiem o odrzucenie poprawek Senatu.
W ocenie wnioskodawcy, kwestionowana ustawa nie powinna zostać przedstawiona Prezydentowi RP w trybie art. 122 ust. l konstytucji, ponieważ nie została prawidłowo przyjęta przez Sejm i Senat.
Prezydent RP podkreślił, że już sam sposób przeprowadzenia głosowania w sprawie wniosku o przyjęcie poprawek Senatu, stanowi, w świetle konstytucji i Regulaminu Sejmu, naruszenie trybu postępowania legislacyjnego. Ponadto naruszono konstytucyjne elementy procesu ustawodawczego w momencie kiedy Sejm poprawki Senatu odrzucił, podczas gdy bezwzględna większość posłów opowiedziała się za ich przyjęciem. W takiej sytuacji, przekazanie Prezydentowi RP ustawy, której treść nie uwzględnia przyjętych wolą Sejmu propozycji senackich jest, zdaniem wnioskodawcy, niezgodne z konstytucją.
Zdaniem wnioskodawcy poprzez nierozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm ograniczony został udział Senatu w realizacji władzy ustawodawczej, gwarantowany przez art. 95 ust. 1 konstytucji. Wobec prawidłowo zgłoszonych poprawek Senatu, powstał konstytucyjny obowiązek ich rozpatrzenia przez Sejm i w przypadku ich nieodrzucenia - uwzględnienia zaproponowanych przez Senat zmian w ostatecznym tekście ustawy. W wyniku pominięcia, w przedstawionej Prezydentowi RP ustawie, przyjętych przez Sejm poprawek Senatu, naruszone zostały kompetencje ustawodawcze Sejmu i Senatu, przyznane im na mocy art. 95 ust. l Konstytucji. Wola Sejmu przyjęcia propozycji senackich do tekstu ustawy, która została wyrażona podczas głosowania, również nie została ostatecznie odzwierciedlona w tekście przedstawionej do podpisu ustawy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.