TK



TK: zasady organizacji aplikacji notarialnej są zgodne z konstytucją.

aplikacja notarialna| Krajowa Rada Notarialna| Minister Sprawiedliwości| notariat| notariusz| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Trybunał stwierdził także zgodność rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z art. 75 ustawy. W ocenie Trybunału, poszczególne przepisy ustawy określają materialne wytyczne co do kierunku regulacji zawartych w rozporządzeniu.

§ 1 ust. 1 i 2 rozporządzenia nie kreuje w sposób samoistny obowiązku przyjęcia aplikanta na szkolenie, lecz jest ściśle związany z treścią art. 73 i 35 pkt 3, a także z art. 71 ust. 5 ustawy. Przepisy te powierzają radzie izby notarialnej kompetencje i obowiązki w zakresie organizacji i prowadzenia aplikacji w ramach, określonego przez ustawodawcę, modelu szkolenia aplikantów na zasadzie tzw. patronatu.

Trybunał stwierdził, że nałożenie tego typu obowiązku na notariuszy mieści się w zakresie konstytucyjnie dopuszczalnych ograniczeń wolności wykonywania zawodu, o której mowa w art. 65 ust. 1 konstytucji. Wolność ta bowiem nie ma charakteru absolutnego; art. 65 ust. 1 konstytucji wyraźnie upoważnia ustawodawcę do ustanawiania wyjątków od wolności wykonywania zawodu. Przy ocenie zakresu dopuszczalnych ograniczeń Trybunał uwzględnił także  treść art. 17 ust. 1 konstytucji, który powierza samorządowi zawodowemu notariuszy pieczę nad należytym wykonywaniem zawodu. Dopuszczalność ingerowania w wolność wykonywania zawodu wynika z samej istoty sprawowania tej pieczy i znajduje uzasadnienie w konieczności realizacji przez samorząd notarialny określonego w niej modelu kształcenia aplikantów notarialnych. Realizacja przyjętego modelu szkolenia byłaby znacznie ograniczona lub wręcz niemożliwa, gdyby izby rad notarialnych nie były w stanie zapewnić każdemu aplikantowi odbycia aplikacji u notariusza.

Publicznoprawny element działalności notariusza powoduje, iż w zakresie wykonywania funkcji publicznych notariusz nie może być z jednej strony przedstawicielem władzy publicznej, na którym ciążą obowiązki wykonywania określonych czynności urzędowych, a z drugiej strony adresatem konstytucyjnych uprawnień mieszczących się w zakresie wolności działalności gospodarczej. Taka tożsamość podmiotowa jest nie do pogodzenia z charakterem konstytucyjnych wolności i praw.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.