TK



TK: Zasady przyznawania stypendiów rektorskich i ministra są zgodne z konstytucją

bezpłatny system kształcenia| Piotr Tuleja| Prawo o szkolnictwie wyższym| Stanisław Rymar| stypendia| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Przede wszystkim, rozważane zróżnicowanie pozostaje w bezpośrednim związku z celem ustawy, na mocy której wprowadzono kwestionowane rozwiązania, czyli „zwiększenie dostępności do studiów, szczególnie dla osób mniej zamożnych”. Narzędziem realizacji tego celu miało być rozszerzenie dostępu do bezpłatnego systemu kształcenia i skierowanie większej pomocy materialnej dla studentów z najuboższych rodzin.

Zwiększenie puli środków przeznaczonych na stypendia socjalne, choć wiąże się z ograniczeniem środków na stypendia „naukowe”, odpowiada celom wynikającym z art. 70 ust. 4 konstytucji. Zmiana proporcji rozdzielanych środków oznacza zwiększenie finansowania stypendiów socjalnych i zapomóg oraz ma istotne znaczenie z punktu widzenia realizacji głównego celu pomocy materialnej, którym jest wyrównywanie szans edukacyjnych osób będących w trudnej sytuacji materialnej. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, decyzja o ograniczeniu wypłaty stypendiów tylko do jednego kierunku studiów i przesunięcie zaoszczędzonych środków na pomoc socjalną, sprzyja realizacji tego celu. Trudno kwestionować takie rozwiązanie z punktu widzenia zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 konstytucji). Ponadto, ani z art. 70 ust. 4 konstytucji, ani z art. 2 konstytucji nie wynika prawo do określonego rodzaju stypendium. Wybór rozwiązań, służących wyrównywaniu szans edukacyjnych, należy do ustawodawcy, przy czym oczywiście swoboda ustawodawcy nie jest nieograniczona. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, okoliczności i cel wprowadzenia kwestionowanego uregulowania nie doprowadziło do takich zmian w zakresie dotychczasowych uprawnień studentów, które należałoby uznać za oczywiście niesprawiedliwe w świetle art. 2 konstytucji.

Wnioskodawca wskazuje, że pozbawienie studentów prawa do stypendium motywacyjnego na kolejnym kierunku studiów narusza zasadę adekwatności. Nie naruszałoby tej zasady rozwiązanie polegające na podwyższeniu kryteriów, od spełnienia których uzależnione jest uzyskanie stypendium i wypłacanie stypendiów na każdym kierunku studiów. Trybunał Konstytucyjny nie podzielił tego argumentu. Zaproponowane przez wnioskodawcę podwyższenie kryteriów, od których zależy prawo do uzyskania stypendium motywacyjnego również prowadzi do jego ograniczenia. Rozwiązanie takie pozwalałoby wypłacać stypendia niektórym studentom studiującym na drugim kierunku, ale ograniczyłoby ogólną liczbę studentów uzyskujących prawo do stypendium za wyniki w nauce. Określenie, który ze sposobów ukształtowania stypendium motywacyjnego najlepiej realizuje cel ustawy, pozostaje w gestii ustawodawcy.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.