TK
Wniosek organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do Trybunału
interes publiczny| JST| kontrola konstytucyjności| legitymacja procesowa| ochrona porządku konstytucyjnego| podmiot uprawniony| samorząd terytorialny| Trybunał Konstytucyjny| władza publiczna
włącz czytnikWymóg powiązania przedmiotu wniosku z określoną prawem sferą działania jednostek samorządu terytorialnego ma służyć identyfikacji przedmiotu rozstrzygnięcia w postępowaniu, które z istoty rzeczy determinowane jest interesem publicznym. Na tym tle widać dosyć wyraźnie, że samo istnienie przesłanki ograniczonej legitymacji podmiotów (art. 191 ust. 2 Konstytucji) uwarunkowane jest charakterem postępowania toczącego się przed Trybunałem Konstytucyjnym, którego podstawowym celem nie jest zaspokojenie partykularnego interesu prawnego danego wnioskodawcy, ale doprowadzenie do stanu hierarchicznej zgodności norm w systemie prawa. Z tego względu konkretny wnioskodawca, w tym także organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, ma w pewnym sensie „pomóc” TK dostrzec problem niekonstytucyjności norm, który prawdopodobnie nie byłyby zidentyfikowany na podstawie wniosku złożonego przez podmioty legitymowane ogólnie, jak również inne podmioty o ograniczonej legitymacji w postępowaniu przed Trybunałem. Świadczy to także o konieczności odmiennego traktowania legitymacji podmiotów wskazanych w art. 191 ust.1 pkt 3 Konstytucji zarówno względem innych podmiotów, których zakres zaskarżenia podlega materialnym ograniczeniom (art. 191 ust. 1 pkt 2, 4, 5 Konstytucji), ale przede wszystkim względem podmiotów posiadających legitymację ogólną (art. 191 ust. 1 pkt 1 Konstytucji). W efekcie stosowanie art. 191 ust. 2 Konstytucji w odniesieniu do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego przesądza o tym, że wniosek tego podmiotu może dotyczyć aktów normatywnych w sprawach, które mają — z jednej strony — charakter publiczny, z drugiej zaś, mieszcząc się w zakresie kompetencyjnym konkretnej jednostki samorządu, wymiar lokalny. Brak wykazania związku kwestionowanego unormowania z kompetencjami realizowanymi przez jednostkę samorządu terytorialnego, jako reprezentanta lokalnej społeczności, musi w każdym przypadku prowadzić do wniosku, że dana sprawa nie może — z istoty rzeczy — mieścić się w zakresie działania takiego podmiotu, przez co nie spełnia wymogu określonego w art. 191 ust. 2 w zw. z art. 191 ust. 1 pkt 3 Konstytucji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.