TK



1 października - ustawa o ustroju sądów powszechnych przed Trybunałem Konstytucyjnym

Andrzej Rzepliński| Minister Sprawiedliwości| Prawo o ustroju sądów powszechnych| Prezydent RP| rzecznik dyscyplinarny| Stanisław Biernat| Trybunał Konstytucyjny| wewnętrzny nadzór administracyjny

włącz czytnik

Prezydent RP podnosi, że istotą uprawnień przysługujących Ministrowi Sprawiedliwości w ramach zewnętrznego nadzoru administracyjnego jest analiza i ocena prawidłowości oraz skuteczności wykonywania przez prezesów sądów wewnętrznego nadzoru administracyjnego. Dla wykonywania tak określonego uprawnienia przez Ministra Sprawiedliwości nie jest konieczny pełny dostęp do akt spraw sądowych, w tym będących w toku.

Wnioskodawca wskazuje, że jedynie bardzo ważne  przesłanki mogą uzasadniać przyznanie kompetencji żądania akt sprawy znajdującej się w toku. Ponadto kompetencja taka może odnosić się jedynie do takich sytuacji, które nie będą ingerowały w niezawisłość sędziowską ani nie będą mogły być odebrane jako naruszenie zasady bezstronności. Tych wymogów, w przekonaniu Prezydenta RP, nie spełnia regulacja zgodnie z którą dostęp do akt sprawy, w tym będącej w toku, zależeć będzie wyłącznie od oceny Ministra Sprawiedliwości.

Zdaniem wnioskodawcy ze względu na to, że przekazywanie akt spraw sądowych organowi władzy wykonawczej wkracza w sferę sprawowania wymiaru sprawiedliwości i wiąże się z uzyskiwaniem i przetwarzaniem danych wrażliwych, konieczne jest precyzyjne określenie przesłanek żądania akt spraw sądowych. Kwestionowane uregulowanie kryterium dostępu do akt sądowych, w sytuacji, gdy autonomia władzy sądowniczej podlega szczególnej ochronie, prowadzi do naruszenia zasady określoności prawa. Pozostaje ono również w sprzeczności z konstytucyjną zasadą proporcjonalności. Wnioskodawca kwestionuje ponadto założenie, w myśl którego efektywność nadzoru zewnętrznego nie może być zapewniona bez wyposażenia Ministra Sprawiedliwości w kompetencję żądania akt spraw sądowych.

Zasadnicze wątpliwości wnioskodawcy, jakie wiążą się z kompetencjami Ministra Sprawiedliwości w zakresie przetwarzania danych osobowych w systemach teleinformatycznych, dotyczą jego kompetencji i statusu w odniesieniu do danych uczestników postępowań sądowych zawartych w centralnych bazach danych i sądowych systemach teleinformatycznych oraz rejestrach prowadzonych na podstawie przepisów odrębnych.

Zdaniem wnioskodawcy ustawodawca powierzył Ministrowi władcze decydowanie o celach i środkach przetwarzania danych osobowych zgromadzonych w aktach spraw sądowych. W ocenie wnioskodawcy, zasadny jest zarzut naruszenia konstytucyjnych standardów ochrony prywatności jednostki oraz zasad pozyskiwania przez władze publiczne informacji o jednostce. Ustawodawca, wprowadzając ograniczenia praw określonych w art. 47 i art. 51 Konstytucji, nie wykazał przesłanki niezbędności gromadzenia informacji o obywatelach.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.