TK



Gimnazja: polityczne manowce

gimnazjum| PISA| polska szkoła| ranking| uczniowie

włącz czytnik

Za to z rozumowaniem w naukach przyrodniczych polscy uczniowie zawsze dawali sobie świetnie radę. W 2009 roku miało z tym problem tylko 13 procent piętnastolatków. Tylu ilu w Holandii. Podobne do Polski wyniki miały Belgia i Irlandia, a gorsze m. in. Francja.

Miejsce Polski w rankingach jednak nie jest najważniejsze. Badania PISA pokazują stopniową poprawę systemu edukacji. Kłóci się to więc z utartymi opiniami. Według polityków i mediów polska szkoła uczy źle. Tymczasem okazuje się, że uczy coraz lepiej.

Jednym z założeń reformy edukacji było rozwijanie umiejętności dzieci zamiast uczenia ich uczenia się na pamięć. Jak widać cały system radzi sobie z tym nieźle. Niestety gimnazja stały się dyżurnym chłopcem do bicia dla polityków i mediów. Łatwo atakować niepopularne szkoły. Owszem, istnieje w nich wiele problemów wychowawczych. Co jednak można zaproponować w zamian? Powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej, jakby chciał Jarosław Kaczyński? To jakiś absurd.

Na koniec kwestie finansowe. Większość gimnazjów funkcjonuje w tych samych budynkach, co szkoły ponadgimnazjalne. Skąd wziąć pieniądze na przeniesienie dwóch klas do podstawówek? Do tego dochodzi pisanie nowych programów, wydawanie nowych podręczników, przenoszenie nauczycieli itp. Czy to miałoby jakikolwiek sens?... Owszem, można i trzeba dyskutować nad ulepszaniem polskiego systemu edukacji, powiem więcej, nawet należy, ale rzucenie pomysłu kolejnej rewolucji byłoby, w mojej ocenie, pójściem na polityczne manowce.

Adam Szejnfeld

Poprzednia 12 Następna

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze


Kazimierz | 25-09-12 22:16
Jakież te wyniki niepolityczne, zgoła sprzeczne z tym, co głoszą poniektórzy z opozycji. Pewnie ktoś za tym stoi...