TK



Piętaszek w cyfrowym świecie

Piętaszek| PISA| Prawo Murphy'ego| puszka Pandory| Richard Robinson| umysł

włącz czytnik

P.S. Przypominam tę recenzję w dzień po tym jak „Gazeta Wyborcza” opublikowała najnowsze wyniki PISA nad wynikami umiejętności posługiwania się komputerem:

 

„Przez 30 minut rozwiązywali problemy na komputerze i mierzyli się z zadaniami, które wiązały się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. [...] Wyniki są dla naszej szkoły fatalne. [...] Polski 15-latek w normalnym życiu radzi sobie z biletomatem stojącym na ulicy. Ale w szkole, gdy dostaje do rozpracowania system, którego nie zna, to mu nie wychodzi. Zamiast poszukać nowego rozwiązania, próbuje się z tym biletomatem uporać w sposób, który zna na pamięć. Działa schematycznie, bo na lekcji brakuje czasu na samodzielne zdobywanie wiedzy, a nauczyciel tylko wykłada i dyktuje – mówi prof. Dylak. Być może przyczyna leży nie tylko w szkole, ale i w domu. Nie wiemy, ilu rodziców potrafiłoby nauczyć nastolatków korzystania z nowoczesnych urządzeń.”

 

zdumiewa, że w tabeli absolutnie górują społeczeństwa Azji południowo-wschodniej. Singapur, Korea, Japonia, Makao, Hong Kong, Szanghai, Taipei. Pierwszy zachodni kraj to Kanada. Jestem po kolejnych dyskusjach z nauczycielami gimnazjów. Płaczą, że z pierwszego etapu nauczania dostają produkt do generalnego remontu, wybrakowany produkt, którego naprawa z reguły nie jest już możliwa. Kraje azjatyckie postawiły na nauczanie początkowe i na wysoki prestiż tych nauczycieli, którzy wprowadzają dzieci do szkoły. Dziecko w szkołach tych krajów azjatyckich nie tylko od przedszkola zrasta się z nowoczesną techniką, ma pierwszych przewodników z zupełnie innej parafii niż ci u nas.

Studio Opinii

Poprzednia 3456 Następna

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.