TK



Senat do poprawek - jak podnieść znaczenie Izby

Jan Wyrowiński| poprawki| poprawność legislacyjna| Ryszard Bugaj| Sejm| Senat| senatorowie| Stanisław Karczewski| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik
Senat do poprawek - jak podnieść znaczenie Izby
W Senacie. Foto: M. Józefaciuk

Warto przyjrzeć się pracy drugiej izby parlamentu i rozważyć, co byśmy stracili, usuwając ją z systemu politycznego.

„Funkcja Senatu na ogół sprowadza się do usuwania pomyłek, które w Sejmie popełniła rządząca większość. Na palcach jednej ręki można zliczyć polityków znanych szerzej dzięki działalności w Senacie (na tej liście jest niestety senator… Stokłosa). Senat nie stał się też izbą refleksji wzbudzającą czyjekolwiek żywe zainteresowanie. Taki Senat faktycznie nie jest potrzebny. Trzeba go albo zlikwidować, albo… zasadniczo zreformować” – napisał w „Rzeczpospolitej” Ryszard Bugaj.

Faktycznie – jeśli przyjrzymy się działalności izby w ubiegłym roku, zobaczymy, że duża liczba poprawek zgłaszanych przez senatorów polega np. na zamianie przecinka na „i” albo „osób” na „organy”. Jednak nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydają się one nieistotne, to w znaczeniu prawnym zazwyczaj okazują się znaczące, wyjaśnia dla MamPrawoWiedziec.pl wicemarszałek Senatu Stanisław Karczewski z PiS. – Ustawy często mają literówki i błędy stylistyczne. Senatorowie poprawiają ustawy, które otrzymują z Sejmu – mówi.

Inne zdanie ma wicemarszałek senatu z PO Jan Wyrowiński: – Jest wiele rodzajów wprowadzanych zmian – komentuje. – Są zmiany wynikające z wadliwej legislacji, część z nich jest skutkiem ekspresowej pracy nad ustawą. Są także poprawki, które wynikają z przemyśleń senatorów.

823 poprawki w rok

Obecnie trwa ostatni rok kadencji parlamentu. W 2014 r. Sejm obradował 26 razy, a Senat – 21. W tym czasie zostały uchwalone 188 ustawy. Senat zgłosił ponad 823 poprawek do 87 z nich.

Z przyjętych ustaw 60 proc. to projekty rządowe (w tym jedna czwarta dotyczyła ratyfikacji umów międzynarodowych i do takich projektów Senat nie miał uwag). Prawie 20 proc., czyli 34 uchwalone ustawy, wyszło z inicjatywy posłów PO, którzy mają w Sejmie największy klub. W wypadku tych ustaw Senat miał najwięcej pracy – do 18 wniósł poprawki. Ostatecznie do 13 projektów zostały one wprowadzone w całości, a do pięciu częściowo.

Senat opowiedział się za odrzuceniem ustawy przywracającej sądy rejonowe, które zostały połączone z innymi na mocy rozporządzenia ówczesnego ministra sprawiedliwości Jarosława Gowina. Była to jedyna ustawa, którą senatorowie zdecydowali się odrzucić. Prace nad ustawą zostały zakończone wetem prezydenta.

Poprzednia 12 Następna

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.