TK
SLD ma wniosek do TK ws. ustawy emerytalnej
Leszek Miller| OPZZ| reforma emerytalna| SLD| Trybunał Konstytucyjny| wiek emerytalny
włącz czytnik"Należy wskazać trzy istotne okoliczności mające znaczenie dla oceny czytelności w/w przepisów ustawy o emeryturach i rentach z FUS:
1) poszczególne artykuły odsyłają do więcej niż jednego przepisu;
2) poszczególne artykuły, do których wskazane regulacje ustawy o emeryturach i rentach z FUS zawierają dalsze odesłania do innych przepisów i ustaw;
3) niektóre przepisy odsyłają do innych ustaw niż ustawa o emeryturach i rentach z FUS.
Tak znaczna ilość odesłań do innych regulacji czyni tekst ustawy o emeryturach i rentach z FUS bardzo nieczytelnym. Zrozumienie tekstu znowelizowanej ustawy wymaga profesjonalnego przygotowania, w tym bardzo dobrej umiejętności czytania i interpretacji tekstów prawnych oraz poruszania się po aktach normatywnych. Umiejętności te nabywa się w drodze studiowania prawa oraz w praktyce jego stanowienia i stosowania. Przeciętny obywatel nie ma ich opanowanych w stopniu umożliwiającym dostateczne zrozumienie ustawy o emeryturach i rentach z FUS. W konsekwencji sformułowania tego aktu prawnego są całkowicie nieczytelne dla przeciętnego adresata jego regulacji."
Ponadto, mówił Miller, nowe przepisy naruszają zasadę "wywiązania się organów państwa z umów zawartych z obywatelami", ponieważ bez porozumienia z nimi wydłuża się wiek emerytalny. "Prawodawca zmieniając art. 24 i 27 ustawy o emeryturach i rentach z FUS naruszył wynikającą z art. 2 Konstytucji RP zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Polega ona na tym, iż ustawodawca nie może zmieniać reguł w trakcie „gry”. Zasada ta zakłada, że skoro zostało rozpoczęte określone przedsięwzięcie, a prawo przewidywało, że będzie ono realizowane w pewnym okresie czasu, to obywatel powinien mieć pewność, że będzie miał prawo wykorzystać ten okres bez ingerencji prawodawcy w sposób określony przepisami prawa, które obowiązywały przed i w trakcie realizacji danego przedsięwzięcia (wyrok TK z 24 kwietnia 2001, sygn. akt K 13/01). Istotę tej zasady można sprowadzać do zakazu wycofania się przez Państwo ze złożonych obietnic lub ustalonych reguł postępowania."
Poprzednia 12 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.