TK
SLD ma wniosek do TK ws. ustawy emerytalnej
Leszek Miller| OPZZ| reforma emerytalna| SLD| Trybunał Konstytucyjny| wiek emerytalny
włącz czytnik- Klub SLD przygotował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ustawy wydłużającej wiek emerytalny do 67. roku życia dla kobiet i mężczyzn - poinformował szef Sojuszu Leszek Miller. Dodał, że wniosek zostanie przekazany OPZZ, który ma skierować go do Trybunału Konstytucyjnego.
Miller tłumaczył na konferencji prasowej 19 czerwca, że od początku SLD działało w tej sprawie wspólnie z OPZZ, dlatego podjęto decyzję o przekazaniu tego wniosku władzom związku, aby to one skierowały go do TK, zgodnie z obowiązującą procedurą.
Szef SLD powiedział, że we wniosku podniesiono m.in., że ustawa emerytalna narusza "zasady przyzwoitej legislacji".
W uzasadnieniu autorzy wniosku piszą, że "Artykuł 2 ustawy zasadniczej stanowi, że Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Z tego przepisu Trybunał Konstytucyjny wyprowadził szereg zasad, które muszą być spełnione przez prawodawcę, by tworzone przez niego prawo odpowiadało demokratycznym standardom. Do tych zasad należy zaliczyć reguły przyzwoitej legislacji będące pochodną zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Płynąca z treści przepisu art. 2 Konstytucji – zasada przyzwoitej legislacji jest jednym z fundamentów demokratycznego państwa prawa. Zasada ta ma na celu takie ukształtowanie procesu legislacyjnego, aby tworzone prawo było racjonalne i stanowiło pełną ochronę jego adresatów. Z zasady przyzwoitej legislacji wynikają dla ustawodawcy następujące dyrektywy: dostatecznej określoności prawa oraz odpowiedniej vacatio legis. Dyrektywa dostatecznej określoności prawa nakazuje tworzenie jasnych norm prawnych, pozwalających ustalić jednoznaczną treść praw i obowiązków z nich wywodzonych, niebudzących wątpliwości interpretacyjnych i niepowodujących przez to rozbieżności w procesie stosowania prawa. Z zasady określoności wynika, że każdy przepis prawny winien być skonstruowany poprawnie z punktu widzenia językowego i logicznego. Dopiero wówczas, gdy spełnione są te warunki podstawowe, treść przepisu może być oceniana w aspekcie pozostałych kryteriów (wyrok TK z 21 marca 2001 r., sygn. K 24/00, OTK rok 2001, Nr 3, poz. 51)."
Dalej wnioskodawcy skarżą się na brak czytelności ustawy:
"Z reguł należytej legislacji wynikają zatem dyrektywy skierowane do prawodawcy, które obligują go do tworzenia prawa przejrzystego, klarownego i czytelnego. Prawo formułowane w taki właśnie sposób umożliwia przeciętnemu odbiorcy (adresatowi) jego odczytanie i dostateczne zrozumienie. Ustanowiony akt normatywny nie może być nieczytelny i niezrozumiały, zagmatwany, zawierać zbyt wiele odesłań i delegacji, które utrudniają lub uniemożliwiają jego odbiór i interpretację. Przepisy nie mogą być stanowione w taki sposób, aby były zrozumiałe tylko dla osób profesjonalnie zajmujących się prawem (tj. adwokaci, radcowie prawni itp.). Przepisy powinny być formułowane w sposób jasny i precyzyjny."
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.