TK



TK: ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju UEFA EURO 2012 jest niekonstytucyjna

Andrzej Rzepliński| lex retro non agit| Prezydent| Stanisław Rymar| Trybunał Konstytucyjny| UEFA EURO 2012| Ustawa zmieniająca

włącz czytnik
TK: ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju UEFA EURO 2012 jest niekonstytucyjna

18 grudnia 2012 r. i 6 marca 2013 r. Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie rozpoznawał wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dotyczący ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (ustawa zmieniająca).

W wyroku z 6 marca 2013 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 2 w związku z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 są niezgodne z art. 2 konstytucji. Powyższe przepisy są nierozerwalnie związane z całą ustawą. W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie ze względu na niedopuszczalność wydania wyroku.

Zakwestionowany przez Prezydenta RP akt stanowił o możliwości stosowania przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133 ze zm.; dalej ustawa o przygotowaniu turnieju Euro) także do przedsięwzięć Euro 2012 niezrealizowanych przed rozpoczęciem turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (turniej). Zakwestionowana ustawa miała wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą od dnia 8 czerwca 2012 r.

Przed przystąpieniem do merytorycznej oceny zaskarżonych przepisów Trybunał Konstytucyjny odniósł się do ustawy o przygotowaniu turnieju Euro 2012 i stwierdził, że została ona pomyślana jako ustawa specjalna w tym znaczeniu, że osadzona została w zdefiniowanym ab initio przez prawodawcę kontekście, w którym mają funkcjonować jej normy. Kontekst ten został wyznaczony przez odwołanie się do przyszłego zdarzenia jakim był finałowy turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Specjalny charakter ustawy o przygotowaniu turnieju Euro 2012 wyraża się w tym, że celem ustawy jest zrealizowanie określonego zadania – przygotowanie turnieju, a normy w niej wyrażone służą realizacji tego zadania.

Ustawa zmieniająca, w stosunku do przedsięwzięć infrastrukturalnych, zakwalifikowanych jako przedsięwzięcia EURO 2012 i nierozpoczętych przed turniejem, z mocą wsteczną nakazywała kwalifikować czynności dokonane po 8 czerwca 2012 r. jako zgodne z ustawą. Prawodawca tym samym nakazał stosować przepisy ustawy o przygotowaniu do turnieju Euro 2012 od momentu, który ustalono dopiero w ustawie zmieniającej. Trybunał Konstytucyjny stwierdził zatem naruszenie zasady lex retro non agit.

Poprzednia 12 Następna

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.