TK
Zdekoncentrować państwo!
dekoncentracja| Jacek Żakowski| Kongres Ruchów Miejskich| Marek Cieślak| stolica| Warszawa| Łódź
włącz czytnikW wielu państwach (np. Włochy, Holandia, Szwajcaria) główne ośrodki gospodarcze nie są siedzibami rządu, co zapewnia przestrzenne zrównoważenie rozwoju. Unia Europejska swoje agencje lokalizuje w wielu państwach członkowskich, często poza stolicami, przez co realizuje ustanowioną przez siebie zasadę spójności terytorialnej.
Nasze państwo podejmowało w historii nieliczne próby zmierzenia się z problemem, co jednak najczęściej wynikało z przypadkowych i jednostkowych ustaleń. Nawet w centralistycznym PRL-u wiele urzędów miało swoje siedziby poza stolicą, np. Ministerstwo Górnictwa i Energetyki znajdowało się w Katowicach. W ostatnich kilku latach poza kontynuacją centralistycznego trendu, mamy także pozytywne przykłady, jak choćby umieszczenie Narodowego Centrum Nauki w Krakowie i Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury w Krakowie i Lublinie. Są to jednak tylko przypadki, kontrastujące z takimi kuriozami jak niegdysiejsze Ministerstwo Gospodarki Morskiej w Warszawie. Kolejne pomysły, jak dość zaawansowane przenosiny Dowództwa Wojsk Lądowych do Wrocławia, są faktycznie torpedowane przez kręgi średniego szczebla urzędniczego.
Administracja centralna okopała się w Warszawie przy akompaniamencie centralnych mediów, trudno dostrzegających świat dalszy niż Raszyn i Janki. Ciężko liczyć na to, że bez działań na szczeblu politycznym możliwa będzie zauważalna zmiana. Co roku uchwalane są kolejne ustawy i tworzone kolejne instytucje, restrukturyzowane i łączone spółki Skarbu Państwa. Niech przy każdej takiej decyzji interes ośrodków pozawarszawskich będzie widoczny! To zadanie dla rządu, jeśli chce poważnie myśleć o zrównoważonej krajowej polityce miejskiej. To zadanie dla lokalnych posłów, którzy dość często walczą o drugorzędne lokalne oddziały, nie zauważając słonia w menażerii, jakim jest tworzenie kolejnych urzędów w Warszawie. To zadanie dla samorządów, które będą bezpośrednimi beneficjentami dekoncentracji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Nie ja mieszałem beton, czyli dlaczego staję się przeciwnikiem transparentności w życiu publicznym
Zespoły współpracy terytorialnej. Kolejna propozycja regulacji metropolitalnej
Polska daleko za światową czołówką w rozwoju e-administracji
D. Sześciło: Państwo chłopcem do bicia
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.