Debaty



Niespełnione nadzieje maturalnych reformatorów

Centralna Komisja Egzaminacyjna| egzamin maturalny| licea ogólnokształcące| Ministerstwo Edukacji Narodowej| stara matura| system edukacji

włącz czytnik

Autor jest ekspertem ds. edukacji, wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego.


[1] Wskaźniki zdawalności tzw. starej matury w młodzieżowych szkołach średnich nie spadały poniżej 95%, a w liceach ogólnokształcących sięgały 99%.

[2] W latach trzydziestych XX w. wskaźniki studiującej młodzieży w Polsce były na poziomie europejskiej czołówki /były niewiele niższe niż we Francji, a wyższe niż w Wielkiej Brytanii, czy też w Niemczech/.
[3] W latach trzydziestych XX w. zdawało maturę rokrocznie kilkanaście tysięcy młodych ludzi. Wskaźniki zdawalności ówczesnej matury wynosiły od 60% do 80%.
[4] Rokrocznie kurator powoływał dyrektorów szkół średnich na przewodniczących działających w kierowanych przez nich szkołach państwowych komisjach egzaminacyjnych.
[5] Przygotowanie i wprowadzenie ogólnokrajowych programowych standardów kształcenia było konieczne w związku z umożliwieniem nauczycielom kreowania własnych autorskich programów nauczania.
[6] W kampanii wyborczej 2001 r. politycy SLD bardzo mocno podkreślali, iż nie zgadzają się na obecność matematyki w zbiorze obowiązkowych dla wszystkich przedmiotów maturalnych.
[7] Uczniowie mniejszości narodowych mieli mieć w obowiązkowym zestawie również egzamin z własnego języka w części ustnej i pisemnej.
[8] Ta decyzja zlikwidowała okres przejściowy, w którym uczelnie miały sukcesywnie testować nową maturę jako egzamin rekrutacyjny. W koncepcji prof. M. Handke do roku 2005 uczelnie miały mieć swobodę w ewentualnym zastępowaniu egzaminu wstępnego maturą. Innymi słowy przewidywano ewolucyjne wprowadzanie nowej formy uczelnianej rekrutacji, z możliwością dokonywania ewentualnych korekt w nowej procedurze rekrutacyjnej.
[9] Uczniowie mniejszości narodowych mieli w tym zbiorze również własny język.
[10] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25.04.2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
[11] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23.12.2013 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
[12] Zmiany stopnia trudności zestawów w różnych latach mają zupełnie chaotyczny charakter i ukazują brak precyzyjnych zasad ich tworzenia. W prawidłowo funkcjonującym systemie do ustalonych wymagań powinny być przygotowywane zestawy o porównywalnym stopniu trudności.
Ośrodek Myśli Politycznej

Poprzednia 14151617 Następna

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.