Państwo
Minister ustanawia sądy. Sprawa do Strasburga?
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności| Minister Sprawiedliwości| sądy gospodarcze| SSP "Iustitia"| właściwość miejscowa sądu
włącz czytnikMinisterstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt rozporządzenia, które ma stworzyć mapę sądów gospodarczych w Polsce. Stowarzyszenie „Iustitia” twierdzi, że powinno to nastąpić w drodze ustawy. I przewiduje skargi w tej sprawie do Strasburga.
Resort przekazał do zaopiniowania projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przekazania niektórym sądom okręgowym i sądom rejonowym rozpoznania spraw gospodarczych z obszarów właściwości innych sądów okręgowych i sądów rejonowych. Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia” zgłosiło do projektu szereg szczegółowych uwag, ale jedna z nich ma charakter fundamentalny i być może konstytucyjny.
Autorzy opinii przypominają, że art. 6 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności nakłada na państwa-sygnatariuszy obowiązek zapewnienia rzetelnego procesu sądowego. Jednym z wymagań szczegółowych składających się na ten ogólny wymóg jest żądanie, by sąd był ustanowiony ustawą. - Wymóg ustanowienia sądu ustawą nie ogranicza się do tego tylko, by podstawa prawna istnienia danego sądu była zawarta w przepisie rangi ustawowej. W ramach tego wymogu mieszczą się również wszelkie normy regulujące funkcjonowanie sądu i składy orzekające w konkretnych sprawach. W szczególności rangę ustawową winny mieć normy regulujące ustalenie składu sądu, kompetencje do pełnienia funkcji sędziego w tymże sądzie, gwarancje niezawisłości sędziowskiej, gwarancje uprawnień procesowych stron oraz właściwość sądu. Ocenie pod kątem zgodności z konwencją podlega nie tylko istnienie tych przepisów, lecz także ich przestrzeganie. W kompetencji władzy wykonawczej mogą leżeć tylko kwestie szczegółowe, których regulowanie w akcie rangi ustawy byłoby zbędne – czytamy w opinii.
Zdaniem ekspertów „Iustitii” rozporządzenie ministra sprawiedliwości tworzy zupełnie inną siatkę sądów gospodarczych i ich obszarów właściwości, niż wynikająca z przepisów ustawowych. Oznacza to, że zagadnienie obszarów właściwości sądów gospodarczych jest w całości regulowane aktem prawnym nie mającym rangi ustawy. W konsekwencji również właściwość miejscowa sądów gospodarczych jest ustalana na podstawie aktu prawnego nie mającego rangi ustawy. W efekcie właściwość sądu gospodarczego w jej aspekcie miejscowym zależy wyłącznie od uznania organu władzy wykonawczej określającego obszary właściwości sądów gospodarczych. - Taki sposób określenia obszaru właściwości sądu nie spełnia konwencyjnego wymogu sądu ustanowionego ustawą w zakresie ustalania właściwości miejscowej sądu – stwierdzają autorzy opinii.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
KRS negatywnie ocenia reorganizację sądów
Odpowiedź Ministerstwa Sprawiedliwości na uchwały stowarzyszeń sędziowskich
Sejm będzie pracował nad projektem prezydenta ws. zasad tworzenia sądów
Od połowy lipca zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o sądach powszechnych
FOR: Ministerstwo Sprawiedliwości chce przejąć kontrolę nad systemem zarządzania sądami powszechnymi w Polsce
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.