Państwo



Okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej

Francja| Marynarka Wojenna| Ministerstwo Obrony Narodowej| NATO| okręt Scorpène| pociski Exocet| pociski manewrujące| Stocznia Nauta| wojna o Falklandy

włącz czytnik
Okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej
Okręt Scorpene należący do malezyjskiej marynarki wojennej. Foto: Wikipedia.org

Jeszcze w tym roku może rozpocząć się kolejny etap procesu wyboru producenta trzech nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Jak informuje francuska firma DCNS, koncern zaproponuje okręty klasy Scorpène. Dzięki współpracy z gdyńską Stocznią Nauta byłyby one w większości zbudowane i serwisowane w Polsce, a także wyposażone w proponowane przez rząd francuski rakiety manewrujące.

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że pracuje nad nowymi specyfikacjami dla programu. Prace te mogą zakończyć się w ciągu najbliższych tygodni. Otrzymaliśmy zapewnienie, że kolejny etap, czyli składanie ofert i negocjacje, rozpocznie się być może przed końcem tego roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Alain Fougeron, wiceprezes DCNS. ‒ Nasz cel jest taki, by umożliwić Polsce zakup okrętów podwodnych zgodnie z wymogami i terminami przedstawionymi przez MON, a Stoczni Nauta dać pełną niezależność w serwisowaniu tych okrętów przez 40 lat ich służby.

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zamówić trzy okręty podwodne za ponad 7,5 mld zł w ramach programu Orka. Zakończył się już dialog techniczny resortu z dostawcami, który miał miejsce do marca br. Formalnie postępowanie jeszcze nie ruszyło, ale wiadomo, że DCNS z okrętami Scorpène będzie wśród oferentów.

Francuski producent podkreśla, że na przyjęciu jego oferty skorzysta polski przemysł. W myśl podpisanej ze Stocznią Nauta w lipcu umowy pierwszy okręt powstanie we Francji przy współudziale specjalistów z polskiej stoczni, a dwa kolejne zostaną zbudowane już w Gdyni.

Od samego początku DCNS zadecydował o współpracy z polskim przemysłem i oferowaniu budowy okrętów podwodnych w Polsce. To było bardzo śmiałe podejście, ponieważ liczne grono osób w Polsce uważało, że polski przemysł nie jest w stanie temu podołać. Mam wrażenie, że udało nam się przekonać większość z nich, że jest to możliwe i że zakończy się sukcesem. Stanie się tak, gdyż DCNS ma duże doświadczenie w transferze technologii i jest w tej dziedzinie liderem na świecie. Jesteśmy także pewni co do zdolności Stoczni Nauta do przyjęcia i wdrożenia tego transferu technologii – przekonuje Fougeron.

Producent potwierdza też, że francuskie okręty podwodne zapewnią możliwość przenoszenia rakiet manewrujących. To skuteczna broń odstraszania, za pomocą której można atakować z morza odległe cele naziemne. Niemiecki konkurent Scorpène, okręt typu 212A firmy TKMS, nie ma możliwości przenoszenia takich pocisków.

Poprzednia 12 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.