Państwo



Opinia "Iustitii" w sprawie projektu rozporządzenia o zgłaszaniu kandydatur na stanowiska sędziowskie

Krajowa Rada Sądownictwa| Maciej Strączyński| Michał Królikowski| Ministerstwo Sprawiedliwości| SSP "Iustitia"| system teleinformatyczny| ustawa o sądach powszechnych

włącz czytnik
Opinia "Iustitii" w sprawie projektu rozporządzenia o zgłaszaniu kandydatur na stanowiska sędziowskie

Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia” wydało opinię dotyczącą projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.

Wydanie tej opinii miało miejsce w okolicznościach nieco kontrowersyjnych. Podsekretarz stanu Michał Królikowski zwrócił się o opinię do "Iustitii" pismem z dnia 24 lipca 2014 r. i poprosił o wydanie opinii w terminie do 8 sierpnia 2014 r. Jednakże pismo to zostało przefaksowane z ministerstwa do biura Stowarzyszenia dopiero w dniu 4 sierpnia 2014 r., po godzinie 14.00. Zamiast planowanych zapewne przez podsekretarza stanu czternastu dni na wydanie opinii, "Iustitia" miała zatem tylko trzy dni. Musieliśmy zwrócić na to uwagę, gdyż nie jest to pierwszy przypadek przedstawienia nam do zaopiniowania projektu aktu prawnego ze znacznym opóźnieniem w stosunku do oczekiwanego terminu wydania opinii, a takie zaniedbania albo wpływają ujemnie na merytoryczną treść opinii, albo uniemożliwiają sporządzenie jej w terminie.

A oto opinia "Iustitii".

Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia” w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.

§ 1 pkt 1. Stowarzyszenie nie widzi powodu, dla którego administratorem systemu miałby być Minister Sprawiedliwości. System teleinformatyczny ma służyć organom prowadzącym powoływanie osób na stanowiska sędziowskie. Organem prowadzącym te czynności jest Krajowa Rada Sądownictwa, co jest określone w art. 179 Konstytucji RP. Organem powołującym sędziów jest Prezydent RP. Minister Sprawiedliwości jest tylko jednym z kilku podmiotów uczestniczących w powoływaniu i nie do niego należy jakakolwiek merytoryczna decyzja. Przyznanie przez Ministra Sprawiedliwości sobie samemu uprawnień administratora systemu stanowi wkroczenie w kompetencje innego organu. Administrowanie systemem nie jest czynnością techniczną, lecz merytoryczną, jako że administrator systemu może przetwarzać zawarte w systemie dane. Kandydatury na sędziów nie są zgłaszane Ministrowi Sprawiedliwości, zatem nie ma podstawy ustawowej do administrowania przez resort danymi osobowymi kandydatów. Nie ma zresztą w ustawie rozdzielenia kompetencji w tym zakresie na merytoryczne i administracyjne. W ocenie Stowarzyszenia art. 57ag u.s.p. nie upoważnia Ministra do przyznania sobie samemu tych uprawnień i nie służy wykonywaniu ustawy. Przepis jest kolejną próbą nadmiernego wkroczenia władzy wykonawczej w zakres funkcjonowania władzy sądowniczej.

Poprzednia 1234 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.