TK



5 wyroków Trybunału Konstytucyjnego na 34. posiedzeniu Senatu

"trzynastka"| Polski Związek Łowiecki| prawo prasowe| Senat| tajemnica statystyczna| Trybunał Konstytucyjny| urlop macierzyński| ustawa o podatku od spadków i darowizn| wykonanie wyroku TK

włącz czytnik

Izba przyjęła i postanowiła wnieść do Sejmu projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, realizujący orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 5 lipca 2011 r. (sygn. akt. P 36/10), w którym stwierdzono, że zmiana wymogów formalnych umowy o opiekę, zawartej przez spadkobierców zaliczanych do III grupy podatkowej (osoby niespokrewnione), wprowadzona 1 stycznia 2007 r., jest niezgodna z konstytucją. Zmiana warunków nabycia ulgi mieszkaniowej polegała na wprowadzeniu wymogu zawarcia umowy o opiekę w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi oraz wymogu sprawowania opieki przez 2 lata od momentu poświadczenia podpisów. Brak przepisów przejściowych spowodował, że nowelizacja pozbawiła możliwości nabycia prawa do ulgi mieszkaniowej spadkobierców, którzy zawarli umowę o opiekę przed organem gminy, sprawowali ją przez 2 lata, a spadkodawca zmarł po 1 stycznia 2007 r., kiedy obowiązywały już nowe warunki nabycia tej ulgi. Senat zaproponował przyznanie ulgi podatkowej właśnie tym osobom. Podatnicy, wobec których ustalono już zobowiązanie podatkowe bez uwzględnienia ulgi, mieliby możliwość wznowienia postępowania. Projekt ustawy przygotowała Komisja Budżetu i Finansów Publicznych.

Senat postanowił też wnieść do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie, dostosowujący przepisy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 listopada 2012 r. (sygn. akt K 21/11). Trybunał uznał, że podstawowe elementy postępowania dyscyplinarnego: pojęcie deliktu dyscyplinarnego, katalog sankcji dyscyplinarnych, organy prowadzące postępowanie dyscyplinarne i ogólne zasady tego postępowania należy uregulować w ustawie, a postępowanie dyscyplinarne prowadzone przez organy Polskiego Związku Łowieckiego powinno zostać objęte kontrolą sądową. Trybunał podkreślił, że do wykonania wskazań zawartych w wyroku niezbędna jest zmiana prawa łowieckiego, która nie może polegać jedynie na prostym przeniesieniu do ustawy tych postanowień statutu związku, które dotyczą postępowania dyscyplinarnego. Senacki projekt ustawy przewiduje m.in. dwuinstancyjność dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego, możliwość odwołania się do sądu powszechnego od orzeczeń dyscyplinarnych skutkujących zawieszeniem albo pozbawieniem członkostwa w PZŁ lub kole, a także zawieszeniem albo pozbawieniem prawa do polowania. Uproszczono też system kar przewidzianych dotychczas przez statut związku. Zaproponowano wprowadzenie kary pieniężnej do wysokości przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Ponadto członka PZŁ będzie można ukarać naganą, do 3 lat pozbawić go prawa do polowania, zawiesić w prawach członka do 3 lat lub wykluczyć go ze związku. W projekcie ustawy ustalono też wysokość rocznej składki członkowskiej i wpisowego. Składka nie będzie mogła przekraczać 5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, wpisowe zaś – trzykrotności składki.
Dział Prasowy Kancelarii Senatu RP

Poprzednia 12 Następna

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.