TK



Andrzej Rzepliński do Zgromadzenia Ogólnego Sędziów NSA

włącz czytnik

Krótko chciałbym się odnieść także do stosowania przez sądy administracyjne tzw. wykładni prokonstytucyjnej, koncepcji tzw. oczywistej niekonstytucyjności oraz odmowy zastosowania przepisu, jeżeli Trybunał w uzasadnieniu wyroku – a nie w jego sentencji – przedstawił swoje stanowisko o niekonstytucyjności przepisu. Wszystkie te techniki i koncepcje orzecznicze traktuję jako przejaw wrażliwości konstytucyjnej sądów administracyjnych i ich troski o nieobciążanie Trybunału Konstytucyjnego sprawami, jeżeli nie jest to konieczne. Dzięki temu rozstrzygnięcie przez sąd administracyjny sprawy, w której pojawiła się wątpliwość konstytucyjna, jest szybsze – bez czekania na orzeczenie Trybunału w sprawie przedstawionego pytania prawnego. Ale zarazem tylko wyrok Trybunału Konstytucyjnego przesądzający w sentencji niezgodność przepisu z Konstytucją ma moc powszechnie obowiązującą i jest ostateczny. Dostrzega to również Naczelny Sąd Administracyjny; przypomniał on m.in. – w odniesieniu do wykładni prokonstytucyjnej stosowanej przez sądy – że zabieg interpretacyjny sądu nie może polegać na nadawaniu przepisowi znaczenia sprzecznego z jego brzmieniem, ani wypełniać istniejących instytucji prawnych nowymi treściami wbrew jasno zadeklarowanej woli i intencji ustawodawcy. Byłoby to bowiem wkroczenie w materię zastrzeżoną dla Trybunału Konstytucyjnego25.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.