TK



Glosa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 grudnia 2014 r. (sygn. akt K 33/13)

glosa| minister zdrowia| ochrona zdrowia| rejestr medyczny| System Informacji Medycznej| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Wyroki te znalazły akceptację w doktrynie prawa i orzecznictwie sądów. Nie ma żadnych konstytucyjnych i ustawowych przeszkód, aby rozstrzygnięcie wyroku TK uznawało konstytucyjność podzieloną w czasie. TK jest kompetentny, aby uznawać za niekonstytucyjną zarówno całą normę, jak i jej część, a zakres niekonstytucyjności może być wyznaczony podmiotowo, przedmiotowo lub temporalnie.

Jakkolwiek byłoby to dyskusyjne, w przypadku gdy TK chciał złagodzić skutki swego wyroku, mógł przyjąć, że norma jest niekonstytucyjna od dnia wejścia wyroku w życie. Wcześniej natomiast była zgodna z konstytucją z uwagi na inne normy za­sadnicze, takie jak zasada zaufania obywatela do państwa i prawa, wynikająca z art. 2 Konstytucji. Nie posługując się żadnym z tych instrumentów TK musi godzić się z tym, że zaistnieją skutki prawne określone w art. 190 ust. 1 (wyrok będzie powszech­nie wiązał) oraz art. 190 ust. 3 Konstytucji (zakwestionowane przepisy utracą moc z chwilą publikacji wyroku w „Dzienniku Ustaw”). Próba ograniczenia tych następstw w sentencji wyroku jest niezgodna z tymi normami ustawy zasadniczej. Takie wska­zanie należy uznać za wskazówkę odnośnie do stosowania prawa niewiążącą jednak innych organów, w tym sądów.

6. Niezależnie od krytyki samej instytucji orzeczenia aplikacyjnego, warto zwró­cić uwagę, że wnioskowanie przeprowadzone dla uzasadnienia części aplikacyjnej wy­roku nie jest trafne. Trybunał wskazał, że dopóki w ustawie nie zostanie doprecyzo­wany przedmiot rozporządzeń, nie będzie dopuszczalne tworzenie nowych rejestrów medycznych przez ministra. Jednak dyspozycja normy, stosownie do której „tworzy się” określone rejestry, została zrealizowana wraz z wejściem w życie poszczególnych rozporządzeń. Utrata mocy obowiązującej przepisu, na podstawie którego norma ta obowiązywała, nie spowoduje automatycznej eliminacji skutku w postaci uprzednie­go utworzenia poszczególnych rejestrów medycznych. Funkcja kreacyjna omawianych rozporządzeń sprawi, że zakresowe orzeczenie o niezgodności z konstytucją przepisu ustawowego upoważniającego do wydania rozporządzenia nie powoduje likwidacji rejestrów utworzonych na podstawie rozporządzeń, wydanych przed ogłoszeniem ni­niejszego wyroku.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.