TK



TK: Prezes A. Rzepliński prosi Sejm o refleksję nad redukcją wydatków Trybunału w 2016 r.

Andrzej Jaworski| Andrzej Rzepliński| Budżet| Komisja Finansów Publicznych| Krystyna Pawłowicz| Marek Kuchciński| Ryszard Terlecki| Trybunał Konstytucyjny| wydatki

włącz czytnik
TK: Prezes A. Rzepliński prosi Sejm o refleksję nad redukcją wydatków Trybunału w 2016 r.

W sprawozdaniu Komisji Finansów Publicznych o projekcie ustawy budżetowej na 2016 rok (druk nr 194, załącznik nr 2, s. 3) zaproponowano gruntowną redukcję zaplanowanych wydatków Trybunału Konstytucyjnego do poziomu 98% wydatków budżetu Trybunału w 2015 r. W tej sytuacji 20 stycznia br. Prezes Trybunału Konstytucyjnego skierował do Marszałka Sejmu i do Przewodniczącego sejmowej Komisji Finansów Publicznych pismo z prośbą o refleksję i uprzejme spowodowanie zracjonalizowania zamiarów redukcji wydatków Trybunału, stosownie do konkretnych potrzeb związanych z optymalnymi warunkami funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego:

Marszałek Sejmu Pan Marek KUCHCIŃSKI, Przewodniczący sejmowej Komisji Finansów Publicznych Pan Andrzej JAWORSKI

Panie Marszałku, Panie Przewodniczący

Na posiedzeniu 15 stycznia br., w trakcie prac nad sprawozdaniem o projekcie ustawy budżetowej na 2016 rok (druk nr 146) sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła, po głosowaniu, wniosek nr 102 - przedłożony przez Państwa Posłów: Krystynę Pawłowicz i Ryszarda Terleckiego - w sprawie zmniejszenia planowanych w projekcie budżetu Trybunału Konstytucyjnego na 2016 r. (część 06 Budżetu państwa) wydatków o kwotę 3,300,000 zł tj, o 9,72%.

Plan dochodów i wydatków Trybunału Konstytucyjnego na 2016 rok, uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału 15 września 2015 r., w części 06 projektu ustawy budżetowej na 2016 r., zakładał wydatki Trybunału w wysokości 33.950.000 zł tj. o 2.700.000 zł (8,6%) większe aniżeli w budżecie na 2015 r (31.050.000 zł).

W projekcie budżetu Trybunału na 2016 r. przedłożonym sejmowym komisjom: Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Finansów Publicznych, szczegółowo zaprezentowaliśmy cele oraz strukturę planowanych na 2016 rok wydatków; kwestie te były także przedmiotem dyskusji poselskiej podczas posiedzeń obu Komisji.

 

Przyjęty 15 stycznia br. przez Komisję Finansów Publicznych wniosek nr 102, redukuje wydatki Trybunału w 2016 r. nie tylko w całości w stosunku do zaplanowanego wzrostu, ale jeszcze o blisko 1,2% więcej - po przyjęciu tej poprawki wydatki budżetowe Trybunału Konstytucyjnego w 2016 r. będą wynosiły 98,08% wydatków budżetu na 2015 r.

W sprawozdaniu Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2016 rok (druk nr 194) zmiany dotyczące budżetu Trybunału Konstytucyjnego (cześć 06) zostały uwzględnione - po stronie wydatków wynosić miałby 30.650.000 zł, tj, o 3.300.000 mniej aniżeli pierwotnie planowano na 2016 r., a do tego jeszcze o 400.000 zł mniej aniżeli budżet Trybunału w 2015 r.

W świetle powyższego należy wskazać, że część wzrostu planowanych na 2016 rok wydatków Trybunatu Konstytucyjnego (łącznie w wysokości 2.700.000 zł) dotyczy:

- wydatków na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (dział 753, rozdział 75312 klasyfikacji budżetowej) w kwocie co najmniej 1.070.000 zł; są to obligatoryjne zobowiązania budżetowe związane z waloryzacją (w myśl art. 40 ust. 2 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym) uposażeń sędziów Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku oraz świadczeń rodzinnych, a także ze zwiększoną (średniorocznie o ó.) liczbą sędziów Trybunału w stanie spoczynku, uprawnionych do stosownych uposażeń w 2016 roku. W zakresie tej kategorii klasyfikacji budżetowej, także ze względu na przedmiot oraz obligacyjny charakter tych wydatków, Trybunał nie ma możliwości dokonania ewentualnych przeniesień w ramach ogólnej kwoty wydatków budżetowych (nie wolno nam dokonywać przesunięć ' pomiędzy ‘ działami klasyfikacji budżetowej).       

- wydatków na waloryzację płac pracowników Biura Trybunału Konstytucyjnego, po 6 latach tzw. zamrożenia funduszu wynagrodzeń (podobnie jak w innych urzędach organów państwa), planowanych w kwocie - co najmniej 580.000 zł (wydatki bieżące - Dział 751, rozdział 75102 klasyfikacji budżetowej). Pozytywna perspektywa budżetu państwa na 2016 rok w tym zakresie, stwarza nadzieję i możliwość podwyższenia (średnio o 6,7%) wynagrodzeń pracowników wykonujących zadania na rzecz obsługi funkcjonowania Trybunału, zwłaszczaw sferze pracy orzeczniczej - wysokiej próby prawników, zatrudnionych w służbie prawnej Trybunału. Ten społecznie ważny i niezwykle istotny cel planowanych na 2016 rok wydatków Trybunału, także nie będzie mógł być spełniony w drodze zwykłych, oszczędnościowych, przesunięć w ramach tak znacznie zredukowanego budżetu Trybunału.

Zwracam się przeto do Pana Marszałka oraz do Pana Przewodniczącego o rozważenie spowodowania racjonalizacji, a następnie weryfikacji zmian (drastycznego zmniejszenia) w planie wydatków Trybunału Konstytucyjnego, zawartych -w sprawozdaniu Komisji Finansów Publicznych w druku nr 194, a w rezultacie doprowadzenie do tego, aby zmniejszenie naszych wydatków - co najmniej - nie dotyczyło kwoty 1.650.000 zł (tj. 1.070.000 + 580.000 zł).

Przedstawiając powyższe pragnę zaznaczyć, że w żadnej mierze nie podlegają dyskusji rola oraz uprawnienia Parlamentu, w tym posłów i senatorów, do. kształtowania i uchwalania ustawy budżetowej. Z drugiej jednak strony należy dostrzegać przepisy art. 10 oraz art. 173 Konstytucji (m.in. w powiązaniu z art. 139 ustawy o finansach publicznych), a także ustrojową zasadę współdziałania władz publicznych. W takim kontekście przyjętą przez Komisję Finansów Publicznych 15 stycznia br. propozycję drastycznej redukcji wydatków planowanych przez Trybunał Konstytucyjny na 2016 rok (do poziomu 98,08% budżetu Trybunału w 2015 r. !), do tego bez względu na charakter i przeznaczenie przynajmniej części z tych wydatków, niezwykle trudno ocenić jako zrównoważoną i obiektywną.

Proszę Pana Marszałka i Pana Przewodniczącego o uprzejmą refleksję, zarówno w wymiarze oceny konkretnych przesłanek, argumentów i kalkulacji budżetowych, jak również w szerszym kontekście ustrojowym - w myśl konstruktywnego współdziałania władz, a dzięki temu umożliwienie Trybunałowi Konstytucyjnemu optymalnych warunków funkcjonowania.

Prof. Andrzej Rzepliński
Do uprzejmej wiadomości otrzymują:

Przewodniczący Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, Pan Ryszard Terlecki
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, Pan Sławomir Neumann
Przewodniczący Klubu Poselskiego Kukiz’ 15, Pan Paweł Kukiz
Przewodniczący Klubu Poselskiego Nowoczesna, Pan Ryszard Petra
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego, Pan Władysław Kosiniak-Kamysz

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.