TK



Rząd poszerza kompetencje ministra rozwoju regionalnego

polityka przestrzenna| Rada Ministrów| rozwój regionalny| środki strukturalne

włącz czytnik

Rada Ministrów przyjęła 10 kwietnia projekt nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej, który poszerza kompetencje ministra rozwoju regionalnego. Celem projektu jest skuteczne przygotowanie decyzji strategicznych, dotyczących polityk: przestrzennej i miejskiej.

Jak podaje komunikat rządu, zasadnicza zmiana polega na zintegrowaniu polityk: przestrzennej i miejskiej z polityką rozwoju.
Dojdzie do wyłączenia z działu "budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa" zagadnień związanych z zagospodarowaniem przestrzennym na poziomie krajowym i regionalnym (wojewódzkim) oraz polityką miejską. Zagadnienia te zostaną przeniesione do działu "rozwój regionalny".

To rozszerzenie kompetencji ministra rozwoju regionalnego stworzy warunki do kompleksowego gospodarowania przestrzenią i rozwoju krajem oraz uczyni go jedynym ośrodkiem decyzyjnym odpowiedzialnym za budowanie zintegrowanego systemu zarządzania rozwojem. Jest to krok w kierunku zlikwidowania dualizmu kompetencyjnego w odniesieniu do tych kwestii. Do tej pory sprawy związane z tymi politykami były w gestii dwóch ministrów: transportu, budownictwa i gospodarki morskiej oraz rozwoju regionalnego.

Według projektodawców, te zmiany pozwolą na sprawne i skuteczne przygotowanie decyzji strategicznych, dotyczących polityk: przestrzennej i miejskiej. Dzięki temu dojdzie do uporządkowania zasad gospodarowania przestrzenią i stworzenia przejrzystych zasad jej użytkowania, a także wzmocnienia udziału obywateli w podejmowaniu decyzji o zagospodarowaniu przestrzeni, w której żyją i pracują. Te rozwiązania mają też zachęcić samorządy województw do wzajemnej współpracy, co powinno zapewnić spójność w wydatkowaniu środków unijnych.

Ponadto, dzięki tym zmianom możliwe będzie wprowadzenie współzależności celów polityki przestrzennej z celami polityki rozwoju, a także osiągnięcie większej spójności planowania strategicznego z działaniami w ramach programów: rozwoju oraz  operacyjnych, współfinansowanych ze środków unijnych (na poziomie krajowym i regionalnym). Możliwa będzie także lepsza koordynacja działań podmiotów i polityk publicznych, a także spójność w określaniu działań państwa w sferze legislacyjnej i instytucjonalnej dla wzmocnienia efektywności systemu planowania przestrzennego i działań rozwojowych.

Włączenie polityki miejskiej do działu "rozwój regionalny" umożliwi jej wykorzystanie jako narzędzia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Będzie to podstawa do prowadzenia polityki miejskiej w ramach polityki regionalnej. Powinno to skutkować bardziej efektywnym wydatkowaniem środków strukturalnych Unii Europejskiej. W resorcie rozwoju regionalnego prowadzone są prace nad dokumentem "Krajowa Polityka Miejska", w którym doprecyzowane zostaną instrumenty wsparcia dla obszarów miejskich i określona będzie ich rola w rozwoju kraju.

Z kolei przewidywane powiązanie planowania przestrzennego na poziomie regionalnym z planowaniem społeczno-gospodarczym powinno wyeliminować duplikację procesów planistycznych (oszczędności w kosztach), zapewnić ściślejszą koordynację różnych polityk sektorowych o charakterze inwestycyjnym z planowaniem przestrzennym, a także łagodzić konflikty związane z zagospodarowaniem przestrzennym.

Nowe regulacje będą obowiązywać po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.