TK



Andrzej Misiołek: Senat zmienia swój Regulamin

Andrzej Misiołek| minister spraw zagranicnych| Polonia| regulamin Senatu| senacka strona internetowa| Senat| uchwała okolicznościowa| wysłuchanie publiczne

włącz czytnik
Andrzej Misiołek: Senat zmienia swój Regulamin
Se. Andrzej Misiłek. Foto: PO Katowice

Rozmowa z senatorem Andrzejem Misiołkiem, przewodniczącym Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

- Podczas 33. posiedzenia Senatu odbyło się drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu, przygotowanego przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich, której jest Pan przewodniczącym.

- Mniej więcej rok temu jako komisja zwróciliśmy się do przewodniczących pozostałych komisji oraz do wszystkich senatorów o zgłaszanie wniosków dotyczących zmian w Regulaminie Senatu. Takie  wnioski spływały do nas do końca sierpnia 2012 r. Komisja Regulaminowa na kilku posiedzeniach uporządkowała je i przygotowała materiał, nad którym następnie pracowała wspólnie z Komisją Ustawodawczą. Projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu był rozpatrywany na dwóch posiedzeniach tych połączonych komisji, 20 marca i 16 kwietnia 2013 r. Komisje rozpatrzyły go w pierwszym czytaniu. Wyraża on potrzebę wprowadzenia gruntownych zmian regulaminowych.

- Czy są to jednorodne zmiany?

- Zaproponowane przez komisje zmiany w tekście jednolitym projektu uchwały dotyczą kilkunastu grup zagadnień. Jedną z nich jest problematyka informacji publicznej. Wprowadzamy mianowicie poprawki, które modyfikują zasady dostępu do informacji publicznej. Uwzględniają one zmieniony w tym zakresie stan prawny i współczesne możliwości techniczne. O co chodzi? Otóż ustawa o dostępie do informacji publicznej z 2001 r. została znowelizowana we wrześniu 2012 r., a zapisy naszego regulaminu nie przystawały do zapisów tej znowelizowanej ustawy. Po prostu trzeba było to poprawić w taki sposób, aby zapisy regulaminu były zgodne z zapisami ustawy. To był pierwszy ważny element. Drugim było uwzględnienie możliwości technicznych. Obecnie w regulaminie są bowiem takie zapisy jak na przykład „sieć teleinformatyczna”. Takie sformułowanie nie przystaje do współczesnych rozwiązań technicznych i dlatego zamieniamy je na „senacka strona internetowa”. Udostępnianie informacji o pracach Senatu wymagało istotnych zmian. Na przykład w regulaminie było napisane, że wykładane są druki, a obecnie odchodzimy już od ich wykładania, dlatego że wszystkie druki dostępne są w internecie i w każdej chwili na stronie senackiej można sobie ten druk przeczytać czy go z tej strony ściągnąć i wydrukować.

- Co zmienia się, jeśli chodzi o przedmiot obrad Izby Wyższej?

- Kolejna grupa to zmiany zmierzające do dodania do otwartego katalogu spraw będących przedmiotem obrad Senatu informacji członków Rady Ministrów, w tym informacji dotyczących spraw Polonii i Polaków za granicą. Poprawki te wynikają z aktualnej sytuacji, ponieważ Senat nie dysponuje już takimi jak poprzednio środkami finansowymi na wsparcie Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą. Proponujemy więc, aby zapisy regulaminu wskazywały, że członkowie Rady Ministrów mają obowiązek składać Senatowi sprawozdania dotyczące różnych spraw, a w szczególności spraw związanych z Polonią i Polakami za granicą. Trzeba było również dokonać pewnych zmian w zakresie działań Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, uwzględniających obecną sytuację, w której komisja już nie opiniuje zadań zleconych przez Prezydium Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Ponadto w tym nurcie pojawiła się propozycja zmiany modelu doradztwa w sprawach polonijnych, komisje zaproponowały bowiem uchylenie uchwały Senatu w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.

Poprzednia 1234 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.