TK



ETS o obowiązku informowania o podwyżkach cen energii elektrycznej i gazu

dyrektywa 2003/54| dyrektywa 2003/55| energia elektryczna| ETS| Federalny Sąd Konstytucyjny| gaz| odstąpienie od umowy| podwyżka cen

włącz czytnik

1 W takim przypadku dostawca, w ramach obowiązków ustanowionych w przepisach niemieckich, jest zobowiązany do
zawarcia, na warunkach przewidzianych w tych przepisach, umowy z odbiorcami, którzy złożyli wniosek o zapewnienie
dostaw i którzy mają prawo żądania zawarcia umowy na wspomnianych warunkach.
2 Dyrektywa 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku
wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 96/92/WE (Dz.U. L 176, s. 37, sprostowanie Dz.U. 2004, L 16,
s. 74). Dyrektywa z 2003 r. została uchylona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca
2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. L 211, s. 55).
3 Dyrektywa 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku
wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 98/30/WE (Dz.U. L 176, s. 57). Dyrektywa z 2003 r. została
uchylona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad
rynku wewnętrznego gazu ziemnego (Dz.U. L 211, s. 94).
4 Odnośnie do obowiązku poinformowania odbiorców specjalnych zob. wyrok Trybunału z dnia 21 marca 2013 r.
w sprawie C-92/11; RWE Vertrieb i komunikat prasowy nr 36/13. Zgodnie z tym wyrokiem zasadnicze znaczenie ma
kwestia, czy informacje na temat powodu i sposobu zmiany opłat z tytułu dostawy gazu zostały przekazane
konsumentowi w sposób przejrzysty przed zawarciem umowy. Wniosek ten nie dotyczy jednak umów zawieranych
z odbiorcami taryfowymi (czyli takimi, których dotyczą niniejsze sprawy). Umowy zawarte z odbiorcami, których
dotyczyła sprawa RWE Vertrieb (odbiorcy specjalni), podlegały nie tylko przepisom dyrektywy 2003/55, ale także
dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich
(Dz.U. L 95, s. 29). Tymczasem treść umów zawartych z odbiorcami taryfowymi jest określona bezwzględnie
obowiązującymi przepisami niemieckimi, tak że dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków umownych nie ma do nich
zastosowania.
5 Dyrektywy 2003/54 i 2003/55 weszły w życie dnia 4 sierpnia 2003 r., przy czym termin ich transpozycji do prawa krajowego upływał dnia 1 lipca 2004 r. Zostały one uchylone ze skutkiem od dnia 3 marca 2011 r. (zob. powyżej przypisy 2 i 3).
Trybunał Sprawiedliwości UE

Poprzednia 12 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.