TK



ETS: odszkodowanie za opóźniony lot

Air France| ETS| odlot| odszkodowanie| opóźnienie| przewoźnik lotniczy| przylot

włącz czytnik

W ogłoszonym dzisiaj wyroku Trybunał przypomniał w pierwszej kolejności, że przedmiotem rozporządzenia jest przyznanie minimalnych praw pasażerom w ruchu lotniczym w trzech rodzajach sytuacji, a mianowicie w przypadku odmowy przyjęcia na pokład wbrew ich woli, odwołania ich lotu oraz opóźnienia lotu.

Następnie Trybunał odniósł się do swego orzecznictwa, zgodnie z którym pasażerowie lotów znacznie opóźnionych, to jest najmniej opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny, mająprawo – wzorem pasażerów, których pierwotny lot został odwołany i którym przewoźnik lotniczy nie jest w stanie zaproponować zmiany planu podróży na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu – do odszkodowania, zważywszy że ponoszą oni nieodwracalną stratę czasu, a w konsekwencji doświadczają analogicznych niedogodności (wyroki w sprawach Sturgeon i Nelson3). Jako, że wspomniane niedogodności urzeczywistniają się, w zakresie lotów opóźnionych, w chwili przybycia do miejsca docelowego, opóźnienie należy oceniać biorąc pod uwagę planową godzinę przybycia do owego miejsca docelowego, a więc miejsca lądowania ostatniego lotu.

Toteż w odniesieniu do lotu łączonego, zryczałtowane odszkodowanie należy oceniać stosowanie do opóźnienia względem planowej godziny przybycia do miejsca docelowego, rozumianego jako miejsce lądowania ostatniego lotu zainteresowanego pasażera.

Odmienna konkluzja oznaczałaby nieuzasadnioną różnicę w traktowaniu, gdyż prowadziłaby do zróżnicowanego traktowania pasażerów lotów przybywających do ich miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny w stosunku do planowej godziny przylotu, w zależności od tego, czy opóźnienie ich lotu w stosunku do planowej godziny wylotu przekroczyło progi wyznaczone w rozporządzeniu, podczas gdy doświadczane przez nich niedogodności związane z nieodwracalną stratą czasu są identyczne.

Trybunał wyjaśnił w tym względzie, że zryczałtowane odszkodowanie przysługujące na podstawie rozporządzenia pasażerowi lotu przybywającego do miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem w stosunku do planowej godziny przylotu nie jest uzależnione od spełnienia przesłanek dających prawo do pomocy i opieki, gdyż odnoszą się one do przypadku opóźnienia wylotu.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.