TK



KE będzie walczyć z oszustwami marketingowymi

Internet| Komisja Europejska| konsumenci| nieuczciwe praktyki handlowe| ochrona konsumenta| reklama| Viviane Reding

włącz czytnik

W 2010 r. czterech na pięciu konsumentów unijnych dokonujących zakupów w internecie (81 %) korzystało z serwisów internetowych umożliwiających porównywanie cen. Tego typu narzędzia mogą jednak zwiększyć zaufanie konsumentów tylko wtedy, gdy podają przejrzyste i rzetelne informacje, co niestety nie zawsze ma miejsce. Wiele podmiotów zgłaszało problemy dotyczące porównywarek cenowych stron oferujących porównanie cen, szczególnie jeżeli chodzi o przejrzystość i kompletność podawanych informacji.

Co więcej, często wymiar transgraniczny mają powracające kwestie lub nowe praktyki handlowe, takie jak te obecne w internecie, co sprawia podobne trudności krajowym organom wykonawczym. Wymaga to bardziej spójnego podejścia do egzekwowania prawa.

Przykładem może być wiodące przedsiębiorstwo w dziedzinie urządzeń elektronicznych, które zostało ukarane grzywną przez krajowy organ wykonawczy za udzielanie konsumentom 2-letniej, odpłatnej gwarancji na swoje produkty, pomimo iż przepisy UE dają już konsumentom bezpłatne prawo do takiej usługi. Mając na uwadze, że podobne obawy wystąpiły w innych państwach członkowskich, wiceprzewodnicząca Viviane Reding skierowała pismo do wszystkich ministrów ds. konsumentów, aby zwrócić ich uwagę na tę sprawę i poznać szczegóły wdrożenia przepisów na szczeblu krajowym. Otrzymane odpowiedzi wskazują na brak spójności w interpretacji i egzekwowaniu dyrektywy przez władze krajowe.

Komisja będzie zatem dążyć do tego, by odgrywać większą rolę we wzmacnianiu współpracy między krajowymi organami wykonawczymi poprzez:
– zwiększenie skuteczności europejskiej sieci ochrony konsumentów oraz dalsze propagowanie skoordynowanych działań w zakresie egzekwowania prawa ;
– pomoc państwom członkowskim w skutecznym stosowaniu dyrektywy dzięki wytycznym oraz wymianie najlepszych praktyk;
– opracowanie wskaźników egzekwowania prawa w celu wykrycia braków i uchybień, które wymagają dalszych działań dochodzeniowych lub naprawczych;
– zapewnienie regularnych warsztatów tematycznych z udziałem krajowych organów wykonawczych i organizowanie szkoleń dla tych organów oraz organów wymiaru sprawiedliwości.

Do głównych sektorów, w których konsumenci nadal nie wykorzystują możliwości i które wymagają intensywniejszych działań, należą sektory podróży i transportu, sektor telekomunikacyjny, usługi finansowe oraz rynek nieruchomości. Ponadto organy wykonawcze muszą się bliżej przyjrzeć twierdzeniom dotyczącym ekologiczności stosowanym przez detalistów, które są często bardzo ogólnikowe, niejasne i nie zawsze stosowane w sposób odpowiedzialny.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.