TK



NIK o ochronie praw mniejszości romskiej

minister administracji i cyfryzacji| mniejszość romska| NIK| obowiązek szkolny| Program romski| Romowie| Społeczeństwo obywatelskie| ustawa o mniejszościach| Wrocław

włącz czytnik

Środki przeznaczone na realizację Programu romskiego zostały wykorzystane gospodarnie i zgodnie z przeznaczeniem. W ciągu dziesięciu lat trwania Programu zrealizowano 5725 zadań, na które wydano blisko 114 mln zł (ponad 81 proc. tych środków stanowiła dotacja celowa z budżetu państwa). Przedsięwzięcia na rzecz mniejszości romskiej były finansowane również z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Najwięcej zadań - 3584, czyli ponad 62 proc. wszystkich inicjatyw - zrealizowano w obszarze Edukacji a także Kultury i zachowania romskiej tożsamości etnicznej - 684 zadania.

NIK zwróciła też uwagę na kwestię związaną z pobytem rumuńskich Romów we Wrocławiu. Pomimo intensywnych działań administracji rządowej i samorządowej, przez ponad trzy lata nie został rozwiązany, trwający od 2012 r., problem nielegalnych koczowisk rumuńskich Romów przy ul. Kamieńskiego i ul. Paprotnej[1] we Wrocławiu. NIK wskazuje, że powodem impasu jest przede wszystkim brak jednolitej i spójnej procedury postępowania polskich władz rządowych i samorządowych w stosunku do obywateli Unii Europejskiej - którymi są rumuńscy Romowie, ale którzy nie są jednocześnie cudzoziemcami w rozumieniu polskiego prawa. Należy przy tym pamiętać, że unijne przepisy nie przewidują m.in. finansowego wspierania integracji swoich obywateli migrujących w ramach tzw. mobilności wewnętrznej.

W związku z wynikami kontroli NIK skierowała wnioski do:

Ministra Administracji i Cyfryzacji o:

opracowanie i wdrożenie działań sprzyjających objęciu dzieci romskich wychowaniem przedszkolnym, jako warunku wyeliminowania trudności uczniów romskich w przyswajaniu materiału szkolnego;

oraz do Ministra Spraw Wewnętrznych o:

wypracowanie spójnej procedury postępowania władz rządowych i samorządowych w odniesieniu do grupy rumuńskich Romów nieposiadających statusu cudzoziemcy, a zamieszkujących na nielegalnych koczowiskach, w tym także o określenie zasad finansowania wydatków związanych z ich pobytem.

[1] W dniu 22 lipca 2015 r.  (już po zakończeniu kontroli NIK w marcu 2015 r.) na wniosek Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Wrocławia, miejskie służby porządkowe Wrocławia, zlikwidowały koczowisko przy ul. Paprotnej.
Najwyższa Izba Kontroli

Poprzednia 2345 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.