TK
Obywatelskie Forum Legislacji krytycznie ocenia sposób tworzenia prawa przez obecny parlament
Fundacja Batorego| konsultacje| Obywatelskie Forum Legislacji| projekt poselski| projekt rządowy| regulamin Rady Ministrów| stanowienie prawa
włącz czytnikNależy podkreślić, że projekty poselskie nie przechodzą procesu uzgodnień międzyresortowych, konsultacji społecznych i publicznych oraz opiniowania. Nie podlegają też procedurze Oceny Skutków Regulacji. Obarczone są więc ryzykiem wystąpienia większej ilości błędów.
Po uwzględnieniu wyników obecnej obserwacji zauważamy, że w okresie 299 dni pracy obecnego rządu (od 16 listopada 2015 do 10 września 2016 r.) uchwalanych jest więcej ustaw niż w okresie dwu poprzednich rządów.
Największą różnicę stanowi proporcja uchwalanych projektów poselskich w stosunku do rządowych.
Sejm obecnej (VIII) kadencji w tym okresie (299 dni) uchwalił 157 ustaw, z czego 72 (46%) stanowiły projekty posłów partii rządzącej (i 7 projektów zgłoszone przez inne podmioty). Sejm poprzedniej (VII) kadencji uchwalił 79 ustaw, w tym 14 to projekty posłów partii rządzących (i 11 projektów zgłoszonych przez inne podmioty). A Sejm VI kadencji uchwalił 138 ustaw, w tym 14 to projekty posłów partii rządzących (i 21 projektów zgłoszonych przez inne podmioty).
Zmiana Regulaminu pracy Rady Ministrów
Uchwałą Rady Ministrów z 1 czerwca 2016 r. zmieniono Regulamin pracy RM (dalej zwany Regulaminem). Przede wszystkim zrezygnowano z zasady tworzenia założeń do projektów ustaw oraz co za tym idzie z przygotowywania testów regulacyjnych.
Istnieje nadal możliwość, ale nie jest to już wymóg, tworzenia projektów założeń, do których będzie dołączany OSR.
Wzmocniono także rolę ministerstw w procesie legislacyjnym np. przy koordynacji prac nad przygotowaniem OSRów, czy wypracowaniem ostatecznego tekstu aktu prawnego - kosztem dotychczasowej roli RCL i KPRM (zmiana w par. 29, 32, 93).
Jest to ruch przeciwny w stosunku do zmian wprowadzonych w styczniu 2014 roku, który pogłębia tak mocno krytykowaną resortowość. Zdaniem członków OFL wyrażonym w wydanym 25 kwietnia br. stanowisku wprowadzenie tych zmian doprowadzi do zubożenia prac diagnostycznych i analitycznych nad projektami aktów prawnych. Ograniczy też proces konsultacji publicznych i społecznych oraz opiniowania. Należy podkreślić, że zmiany te wprowadzono po dwu i pół roku funkcjonowania Regulaminu bez przeprowadzenia jakiejkolwiek analizy skutków jego działania. Jako oczekiwany efekt wprowadzonych zmian wskazano “usprawnienie procesu przyjmowania rządowych projektów ustaw” oraz “skrócenie łącznego czasu niezbędnego do przeprowadzenia procesu legislacyjnego”. Naszym zdaniem niezbędnym elementem prawidłowego procesu legislacyjnego powinna być nie szybkość, a jakość powstających aktów normatywnych, czemu służy oparcie decyzji na faktach, a także przejrzystość i partycypacyjność procesu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.