TK



Polska popiera projekt europejskiego nakazu dochodzeniowego

EIO| euro| europejski nakaz dochodzeniowy| fałszowanie| Konwencja o pomocy prawnej| Michał Królikowski| Parlament Europejski| Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości

włącz czytnik

- Rząd RP co do zasady popiera projekt dyrektywy. Zaproponowane rozwiązania mogą sprzyjać budowie zaufania w obrocie gospodarczym oraz zaufania do euro, jako waluty światowej. W takiej dziedzinie jak fałszowanie trudno wyobrazić sobie skuteczne działanie bez solidnych narzędzi i wspólnych standardów, którymi będą dysponowały wszystkie państwa członkowskie powiedział wiceminister sprawiedliwości Michał Królikowski. - To nie oznacza oczywiście, że surowość tych standardów oraz wysoki poziom harmonizacji zawsze będą prowadziły do lepszy efektów. Musimy zastanowić się, do jakiego stopnia interwencja ze strony Unii jest konieczna - dodał.

Przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości RP zabrał też głos – w imieniu sygnatariuszy listu ministrów sprawiedliwości państw członkowskich – popierających projekt dyrektywy w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego.

Projekt dyrektywy w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego (ang. European Investigation Order – EIO) zmierza do udoskonalenia mechanizmów pozyskiwania dowodów na potrzeby postępowań karnych prowadzonych w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Negocjacje nad nim trwają od 25 maja 2010 r., z inicjatywy: Belgii, Bułgarii, Estonii, Hiszpanii, Austrii, Słowenii i Szwecji.

Celem EIO jest stworzenie – w oparciu o zasadę wzajemnego uznawania - mechanizmu, w ramach którego wniosek o wykonanie czynności dochodzeniowej wydany w jednym państwie członkowskim będzie uznawany i wykonywany w innym państwie członkowskim.

Do głównych reform wprowadzanych przez ten instrument w systemie wzajemnego uznawania dowodów miałoby należeć:
- uproszczenie procedury poprzez zastąpienie wcześniejszego fragmentarycznego reżimu przez jednolity instrument współpracy opartej na zasadzie wzajemnego uznawania i decentralizacji obrotu;
- objęcie instrumentem wszystkich środków dowodowych, do wyjątków wyliczonych enumeratywne w projekcie zalicza się utworzenie wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego oraz 2 typy przechwyceń przekazów telekomunikacyjnych, wobec których dyrektywa przewiduje osobne zasady;
- ograniczenie przesłanek odmowy wykonania nakazu; projekt przewiduje m.in. możliwość nieuznania lub niewykonania wniosku, jeśli mogłoby to prowadzić do naruszenia żywotnych interesów w zakresie bezpieczeństwa narodowego państwa wykonania, jeśli dana czynność dochodzeniowa ani odpowiednia czynność alternatywna nie istnieje w prawie państwa wydającego; natomiast w zakresie postępowań administracyjnych w razie niedopuszczalności danej czynności dochodzeniowej w prawie krajowym;
- przyspieszenie procedury − wyznaczenie terminu do wykonywania nakazów: co do zasady nie więcej niż 30 dni na uznanie i wykonanie decyzji;
- szereg praktycznych usprawnień, takich jak możliwość uczestnictwa przedstawicieli państwa wydającego przy przeprowadzeniu dowodu w państwie wykonującym, jeśli nie jest to sprzeczne z podstawowymi zasadami prawa państwa wykonującego;
- objęcie systemem współpracy również gromadzenia materiału dowodowego w ramach postępowań o charakterze administracyjnym, pod warunkiem że wydane w toku tych postępowań decyzje mogą stanowić podstawę wszczęcia postępowania karnego.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.