TK



Ratyfikacja Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych – komentarz

Kodeks cywilny| Kodeks Wyborczy| Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami| Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych| ratyfikacja

włącz czytnik
Ratyfikacja Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych – komentarz
Foto: sxc.hu

W ubiegłym tygodniu  (6 września 2012 r.) Prezydent RP ratyfikował Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Publikujemy poniżej komentarz dr Anny Śledzińskiej-Simon na temat tego wydarzenia.

Ratyfikacja Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami kończy ponad pięcioletni proces stawania się stroną tej umowy międzynarodowej. Stanowi ona jeden z filarów systemu ochrony praw człowieka Narodów Zjednoczonych, a jej stroną jest od 2010 r. także Unia Europejska. Dla Polski istotne momenty w procesie ratyfikacji Konwencji to jej podpisanie 30 marca 2007 r., przyjęcie ustawy z 15 czerwca 2012 r. upoważniającej Prezydenta RP do ratyfikacji oraz sam akt ratyfikacji, który miał miejsce 6 września 2012 r. Oficjalne związanie się państwa Konwencją to ważny sygnał, że Polska uznaje się za w pełni gotową realizacji licznych zobowiązań dotyczących gwarancji praw osób niepełnosprawnych określonych w tym dokumencie. Należy mieć nadzieję, że w niedługiej przyszłości dojdzie również do podpisania i ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji, który ustanawia procedurę skarg indywidualnych do Komitetu Praw Osób z Niepełnosprawnościami.

Zmiany w polskim prawie

Do tej pory brak postępu w kwestii ratyfikacji uzasadniano koniecznością dokonania zmian w polskim prawie. W okresie od marca 2007 do czerwca 2012 w celu zapewnienia pełniejszego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu publicznym, gospodarczym i społecznym przyjęto kilka zmian ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także w Kodeksie Wyborczym oraz ustawie o służbie cywilnej. W 2010 r. nowelizowano Kodeks Cywilny,  zwalniając osoby niewidome z obowiązku wyrażenia swojego oświadczenia woli w formie aktu notarialnego, a w czerwcu 2011 r. przyjęto ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się. W dalszym ciągu nie dokonano jednak zmian w zakresie instytucji ubezwłasnowolnienia, które wprowadzałyby zgodność między polskim prawem a art. 12 Konwencji (równość wobec prawa). Proponowana przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego rezygnacja usunięcie instytucji ubezwłasnowolnienia częściowego rodzi poważne wątpliwości o przyszły kierunek praktyki orzekania o całkowitym ubezwłasnowolnieniu przez sądy, a wyłączenie ubezwłasnowolnienia całkowitego jako przeszkody małżeńskiej wydają się jedynie częściowym rozwiązaniem problemu zagwarantowania osobom niepełnosprawnym zdolności do czynności prawnych. Nie rozwiązana pozostaje także kwestia praw wyborczych osób ubezwłasnowolnionych. Biorąc pod uwagę czas trwania procesu legislacyjnego, a zwłaszcza ewentualnej zmiany art. 62 Konstytucji czy nowelizacji kodeksowych, podjęcie prac ustawodawczych wydaje się dość pilne w kontekście okresu 2 lat na złożenie przez Polskę sprawozdania wstępnego podsumowującego postęp w zakresie realizacji zobowiązań określonych Konwencją.

Poprzednia 123 Następna

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.