TK



Rząd mniejszościowy

Izba Gmin| Jerzy Buzek| Kazimierz Marcinkiewicz| Leszek Miller| Marek Belka| Norwegia| Partia Pracy| rząd mniejszościowy| Storting| większość parlamentarna

włącz czytnik

Trzeba przy tym wspomnieć, iż powszechnie przyjmuje się, że w przypadku funkcjonowania rządu mniejszościowego zwiększa się wpływ poszczególnych parlamentarzystów na procesy decyzyjne podejmowane przez władzę wykonawczą. Wynika to z faktu, iż rząd musi zabiegać o jednostkowe poparcie parlamentarzystów, w efekcie czego dani przedstawiciele narodu mogą zyskać okazję do forsowania swoich stanowisk w konstruowanym kompromisie politycznym, na którego bazie budowane jest poparcie dla poszczególnych projektów. Co zatem warte podkreślenia, potrzeba zabiegania o każdy głos generuje sytuację, w której nawet posłowie niezrzeszeni uzyskują wpływ na ostateczny kształt planów legislacyjnych, co w sposób oczywisty korzystnie wpływa na niezależność przedstawicieli narodu od partii politycznych, które ich skupiają. Należy zatem unikać jednoznacznego przesądzenia a priori o korzystnych lub negatywnych dla państwa skutkach, jakie mogą pociągać za sobą rządy mniejszościowe, każdy zaś oceniać osobno, by dotrzeć do konkluzji zgodnej z prawdą.
Autor jest doktorantem w Akademii Leona Koźmińskiego.
Przegląd Sejmowy nr 1(114)/2013

Poprzednia 10111213 Następna

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.