TK



Rząd mniejszościowy

Izba Gmin| Jerzy Buzek| Kazimierz Marcinkiewicz| Leszek Miller| Marek Belka| Norwegia| Partia Pracy| rząd mniejszościowy| Storting| większość parlamentarna

włącz czytnik

Omawiając zagadnienie rządów mniejszościowych, szczególną uwagę należy zwrócić na państwo odległe od nas terytorialnie i odmienne ze względu na charakterystykę systemu politycznego, ale ważne z powodu jego doświadczeń w omawianym zakresie. Australia w ostatnich latach stała się jednym z najbardziej istotnych centrów, jeśli chodzi o rozważania w sferze rządów sprawowanych przez mniejszość. Wynika to z faktu ich dość regularnego występowania w tamtejszym systemie parlamentarnym. Jest to głównie zasługą teoretycznych koncepcji Jeremy’ego Moona, z których najistotniejsza jest systematyka rządów mniejszościowych, którą autor oparł na kryterium potencjalnej efektywności.

Jeremy Moon wyróżnia tu:

1. Ersatz majorytarianizm — chodzi o sytuację, w której sprawowanie rządu jest możliwe dzięki poparciu poszczególnych członków parlamentu, uzyskanym w zamian za oferowanie im np. miejsc w komisjach czy też innych funkcji. Z taką formą rządów mniejszościowych mamy do czynienia, gdy do przegłosowania danego projektu brakuje niewielu głosów i można je zdobyć poprzez różne zabiegi o charakterze indywidualnym. W rezultacie sytuacja ta jest zbliżona do tej, w której funkcjonuje rząd większościowy, choć jest zależna od benefitów, jakie partia rządząca może zaoferować poszczególnym jednostkom spoza swej struktury. Jest to balansowanie na granicy rządu mniejszościowego i większościowego, niewymagające rozwiniętej tradycji parlamentarnej, a jedynie umiejętności prowadzenia stosownej polityki personalnej.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.