TK



Trybunał Sprawiedliwości UE o adwokatach

adwokat| ETS| jednolity rynek| państwo członkowskie| zawód prawnika

włącz czytnik

Stwierdziwszy powyższe, Trybunał orzekł, że w ramach jednolitego rynku przysługujące obywatelom Unii prawo wyboru państwa członkowskiego, w którym chcą uzyskać kwalifikacje zawodowe oraz państwa członkowskiego, w którym mają zamiar wykonywać swój zawód jest nieodłącznym elementem wykonywania podstawowych swobód gwarantowanych w traktatach.

Okoliczność, że obywatel państwa członkowskiego, posiadający dyplom ukończenia studiów w tym państwie udaje się do innego państwa członkowskiego w celu zdobycia tam kwalifikacji zawodowych adwokata, a następnie powraca do swojego państwa celem wykonywania tam zawodu adwokata, posługując się tytułem zawodowym uzyskanym w innym państwie członkowskim, stanowi konkretyzację jednego z celów dyrektywy i nie stanowi nadużycia prawa do prowadzenia działalności gospodarczej.

Okoliczność, że wniosek o wpis na listę adwokatów został złożony krótko po uzyskaniu tytułu zawodowego w państwie członkowskim pochodzenia również nie stanowi nadużycia prawa, ponieważ dyrektywa nie wymaga odbycia praktyki w zawodzie w państwie członkowskim pochodzenia.

Trybunał wywiódł stąd, że okoliczność, iż obywatel państwa członkowskiego, posiadający dyplom ukończenia studiów udaje się do innego państwa członkowskiego w celu zdobycia tam kwalifikacji zawodowych adwokata i powraca do swego państwa, posługując się tytułem zawodowym uzyskanym w innym państwie członkowskim, nie stanowi nadużycia.

1  Dyrektywa 98/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. mającej na celu ułatwienie stałego wykonywania zawodu prawnika w państwie członkowskim innym niż państwo uzyskania kwalifikacji zawodowych (Dz.U.
L 77, str. 36).

2 Artykuł 3 ust. 2 dyrektywy.

3 Zgodnie z art. 3 dyrektywy.

4 W takim przypadku adwokat jest zobowiązany wykonywać swoją działalność w przyjmującym państwie członkowskim posługując się tytułem zawodowym z państwa pochodzenia, przy czym tytuł ten powinien zostać wskazany w języku urzędowym państwa członkowskiego pochodzenia w sposób zrozumiały i pozwalający na uniknięcie jakiejkolwiek pomyłki z tytułem zawodowym używanym w przyjmującym państwie członkowskim (art. 4 ust. 1 dyrektywy).

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.