TK



Zespoły współpracy terytorialnej. Kolejna propozycja regulacji metropolitalnej

metropolia| powiat metropolitalny| regulacja metropolitalna| Sejm| układ osadniczy| zagospodarowanie przestrzenne| zespoły współpracy terytorialnej

włącz czytnik
Zespoły współpracy terytorialnej. Kolejna propozycja regulacji metropolitalnej

Po kilkuletnim względnym spokoju ruszają prace legislacyjne nad regulacją metropolitalną. Co ciekawe parlament będzie jednocześnie rozpatrywał dwa projekty ustaw. Jeden z nich to projekt ustawy o powiecie metropolitalnym. Drugi, również złożony do laski marszałkowskiej, kryje się pod innym tytułem. Chodzi o projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw. Ten ostatni projekt zna instytucję „zespołu współpracy terytorialnej”.

Zespół współpracy terytorialnej jest w zasadzie swoistego rodzaju metropolią, a przynajmniej ma on pełnić funkcję metropolitalną. Co jednak istotne, przybiera on zupełnie inną konstrukcję prawną niż powiat metropolitalny. Tym ciekawszym zdają się być losy tych dwóch projektów ustaw: jeden cel (regulacja metropolitalna), a inne sposoby na jego realizację (nowa jednostka samorządu terytorialnego kontra zrzeszenie jednostek samorządu terytorialnego). Za jakiś czas zobaczymy, który z tych projektów okaże się lepszym (przynajmniej w ocenie parlamentarzystów).

Cechą charakterystyczną zespołów współpracy terytorialnej jest to, że mogą powstać w wyniku oddolnej inicjatywy. Decyzję o utworzeniu takiego zespołu mogą podjąć organy jednostek samorządu lokalnego, a więc jedynie organy gmin oraz powiatów. Projektodawca wprowadził jednak ograniczenia co do udziału gmin i powiatów w zespole współpracy terytorialnej. W skład zespołu mogą wchodzić jedynie te gminy, które stanowią „ciągły przestrzennie układ osadniczy”. Mogą również przystępować do nich powiaty, o ile „przynajmniej jedna gmina wchodząca w jego skład jest członkiem zespołu”.

W strukturze zespołu współpracy terytorialnej przewidziano dwie kategorie organów. Z jednej strony jest to zgromadzenie zespołu – jako organ stanowiący i kontrolny, zaś z drugiej jest to dyrektor wykonawczy – będący organem wykonawczym. Zgromadzenie zespołu składać się będzie z delegatów wszystkich gmin oraz powiatów należących do zespołu. To zgromadzenie zespołu wybierze dyrektora wykonawczego.

Zakres działania zespołu jest uzależniony od decyzji zrzeszonych w jego strukturze jednostek samorządu terytorialnego. Choć, jak stanowi projekt ustawy, głównym celem tej prawnej regulacji jest wzmocnienie „współpracy sąsiadujących jednostek samorządu lokalnego w zakresie zagospodarowania przestrzennego, polityki rozwoju oraz wspólnych przedsięwzięć i zadań mających znaczenie dla całego obszaru”. Zakres działania takiego zespołu powinien zostać określony w statucie, a ewentualnie dookreślony w odpowiedniej uchwale zgromadzenia.

Poprzednia 12 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.