Debaty



Biuletyn Kompas - Po konsultacjach ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności

EFRR| EFS| Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju| Parlament Europejski| polityka spójności| programy operacyjne| rozwój lokalny| Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność| Unia Europejska

włącz czytnik

Nie mu niestety nigdzie mowy o włączeniu do współpracy partnerów należących do innych sektorów gospodarki. Jednak same ZIT mogą być realizowane na zasadzie finansowania projektów wybieranych w drodze pozakonkursowej oraz składanych zgodnie z ogólną procedurą projektową ustaloną dla wydatkowania funduszy unijnych (art. 35 – 46 ustawy). Autorami propozycji takich działań mogą być zarówno organizacje pozarządowe, jak i spełniające odpowiednie kryteria firmy czy nawet inne podmioty, w tym te podległe samorządowi terytorialnemu. W odniesieniu do samego ZIT przewidziano nawet, że lista takich wstępnych projektów promowanych do wyboru w trybie pozakonkursowym może być przygotowywana razem ze wspomnianą strategią ZIT. Należy jednak ubolewać, że zabrakło w tym samym miejscu procedury umożliwiającej udział partnerów społecznych i obywatelskich w formułowaniu takiej listy działań, potrzebnych do realizacji celów danej strategii. Udział w wyborze projektów do dofinansowania przez właściwą instytucję zarządzającą regionalnego programu operacyjnego oraz współpraca z tą instytucją przy przygotowaniu kryteriów wyboru projektów dla wyodrębnionych działań lub poddziałań dedykowanych ZIT zostały tylko zagwarantowane członkom danego związku ZIT (art. 29 ust. 9).

Co z Rozwojem Lokalnym Kierowanym przez Społeczność?

Dziwić może brak w omawianym projekcie ustawy regulacji dotyczącej innego podobnego instrumentu możliwego do wdrażania w nowej perspektywie UE, jakim jest Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS, ang. Community Lead Local Development, CLLD). Mechanizm regulowany w art. 32 - 35 rozporządzenia ogólnego opiera się na rozwiązaniach sprawdzonych w podejściu LEADER (LEADER: Liaison Entre Actions pour le Développement de l’Economie Rurale – powiązania między gospodarką wiejską a działaniami na rzecz rozwoju), które do tej pory było stosowane w odniesieniu do rozwoju obszarów wiejskich. Zgodnie z rozporządzeniem UE nr 1303/2013 RLKS teraz ma nie tylko rozszerzać takie podejście na inne obszary, w tym miejskie (kryterium jest spójność wewnętrzna i wielkość objętej takim wsparciem społeczności lokalnej, która może wynosić do 150 tys. osób), lecz również zwiększyć udział przedstawicieli tej społeczności w wydatkowaniu pieniędzy unijnych pochodzących z różnych funduszy strukturalnych (w instrumencie tym możliwe jest łączenie środków z różnych funduszy UE, np. EFS czy EFRR).

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.