Państwo



11 marca - Dzień Wyjścia z Szarej Strefy

GUS| Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową| PKB| rynek| szara strefa

włącz czytnik

Należy podkreślić, że ze względu na naturę szarej strefy (działalność z definicji jest ukryta) i jej trudną mierzalność, powyższe wyliczenia mają charakter szacunkowy i przybliżony. 

Według prowadzonych przez IBnGR szacunków, w latach 2013-2015 udział szarej strefy w polskiej gospodarce nieco się zmniejsza, ale skale zmian jest symboliczna. W 2013 roku udział szarej strefy wynosił 19,9 procent, a w 2014 roku 19,5 procent. Możemy więc w zasadzie mówić o stabilizacji zakresu szarej strefy w polskiej gospodarce w latach 2013-2015.

Szara strefa jest zjawiskiem występującym we wszystkich gospodarkach świata i nie jest możliwe jej całkowite wyeliminowanie. Warto jednak podejmować wysiłki zmierzające do ograniczania skali nierejestrowanej działalności gospodarczej, a tym samym ograniczana negatywnych skutków, jakie niesie ze sobą szara strefa. Wśród negatywnych skutków wymienić należy przede wszystkim zaburzenie mechanizmów konkurencji rynkowej (firmy płacące podatki są w gorszej sytuacji od firm niepłacących), ograniczenie dochodów budżetu państwa, a przez to tworzenie barier dla łagodzenia polityki fiskalnej czy też ograniczanie praw i zabezpieczenia emerytalnego pracowników pracujących nielegalnie.

Teoria ekonomii i badania empiryczne wskazują na nadmierne regulacje państwowe jako na główną przyczynę działalności poza oficjalnym obiegiem gospodarczym. Działania administracji rządowych zwykle ignorują systemowe korzenie szarej strefy i często stosują represje administracyjne bądź fiskalne, które jednak dają mizerne efekty. Bardziej skuteczne okazują się działania systemowe nastawione na deregulacje i na ograniczanie obrotu gotówkowego. Płatności w ramach szarej strefy, dla zatarcia śladów działalności,  realizowane są bowiem wyłącznie za pośrednictwem gotówki.

Problem szarej strefy widoczny jest w skali całej gospodarki, ale można go analizować także w kontekście wpływu na konkretne rynki produktowe. Doskonałym przykładem rynku, na którym szara strefa ma szczególnie istotne znaczenie jest rynek papierosów. Według badań prowadzonych przez firmę Almares, polegających na zbieraniu pustych opakowań po papierosach, w czwartym kwartale 2014 roku udział papierosów sprowadzonych nielegalnie do Polski w całości rynku papierosowego wynosił 17,3 procent. W porównaniu z sytuacją sprzed roku, udział szarej strefy wzrósł znacząco – o prawie 3 punkty procentowe. Natomiast w stosunku do roku 2010 wzrost tego udziału wynosi już ponad 6 punktów procentowych. Widać więc wyraźnie, że szara strefa odgrywa coraz większą rolę na krajowym rynku papierosów.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.