Państwo
Biuletyn Kompas: Nieważność referendum w sprawie odwołania wójta - wyrok WSA
frekwencja| referendum lokalne| uchwała rady gminy| wójt| WSA
włącz czytnikReferendum lokalne to jeden z najbardziej „zaawansowanych” instrumentów partycypacji publicznej, pozwalający mieszkańcom jednostki samorządowej na bezpośrednie podejmowanie decyzji dotyczących lokalnej polityki. Chodzi tutaj zarówno o decyzje odnoszące się do spraw dotyczących danej wspólnoty – w tym istotnych spraw dotyczących społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących tę wspólnotę – jak i decyzje dotyczące odwołania organów władz samorządowych pochodzących z wyborów. Chociaż referendum lokalne może być skutecznym sposobem wprowadzania pożądanych przez mieszkańców zmian w jednostce samorządowej – a może właśnie z tego powodu – procedura jego przeprowadzenia jest stosunkowo skomplikowana. 15 maja br. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok dotyczący skargi na uchwałę rady gminy C. w przedmiocie referendum gminnego w sprawie odwołania wójta gminy (sygn. akt II SA/Wa 447/13), w którym zwrócił uwagę na istotne wymogi, jakie muszą być spełnione, by referendum mogło dojść do skutku.
Skargę, w której zapadło omawiane orzeczenie, wniósł do sądu wójt gminy C., zarzucając uchwale dotyczącej referendum w sprawie jego odwołania szereg uchybień. Między innymi, skarżący wskazał, że w uchwale nie podano terminu, w jakim referendum miałoby się odbyć, nie określono wzoru karty do głosowania ani wzoru nakładek w alfabecie Braille’a, nie zawierała ona również kalendarza czynności związanych z przeprowadzeniem referendum. Zamiast tego, w uchwale zapisano, że „termin przeprowadzenia referendum, wzór i treść karty do głosowania oraz kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum określi Komisarz Wyborczy.” Sąd ocenił jednak, że zawarcie w uchwale takiego postanowienia nie zmienia w żaden sposób faktu, że nie określono w niej wymaganych prawem elementów, co stanowi istotne naruszenie prawa.
Innym zarzutem podniesionym przez skarżącego było nieprecyzyjne brzmienie pytania referendalnego. Sąd zgodził się z tą opinią i ocenił, że pytanie, jakie zadano mieszkańcom gminy C. w referendum,
„nie określa (…) w sposób jasny i czytelny tego, z jakiej funkcji skarżący miałby zostać odwołany. Oczywiście całokształt sprawy sprawia, że można domyślać się tego, że intencją pytającego jest nawiązanie do odwołania skarżącego z funkcji Wójta Gminy C. Niemniej jednak, pytanie stawiane w referendum powinno być sformułowane w taki sposób, aby nie zachodził nawet cień wątpliwości co do tego, czego w istocie pytanie dotyczy.”
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Odmowa podjęcia uchwały o przeprowadzeniu referendum: wyrok WSA
Skalski: Nie szkoda Warszawy?
Kompas - Referenda lokalne w prezydenckim projekcie ustawy samorządowej
Kompas: RPO - wątpliwości dotyczące trybu zarządzania przedterminowych wyborów
Kompas - Referenda lokalne nie tylko w sprawie odwołania władz
Referendum odwoławcze – czas na nowe zasady
TK: 12 maja ogłoszenie wyroku w sprawie referendum lokalnego
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.