Państwo
Nowelizacja prawa antymonopolowego ma usprawnić kontrole
koncentracja| ochrona konkurencji| pobłażliwość| Rada Ministrów| UOKiK| ustawa o ochronie konkurencji| zbiorowe interesy konsumentów
włącz czytnikUsprawnienie systemu kontroli koncentracji, skuteczniejsze wykrywanie niedozwolonych porozumień i rozszerzenie programu leniency (leniency - ang. pobłażliwość)- takie m.in. zmiany przewiduje przyjęty dziś przez rząd projekt założeń do nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Dokument przygotowany został przez UOKiK. Jak poinformowano po posiedzeniu Rady Ministrów, celem nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest przede wszystkim skuteczniejsze eliminowanie praktyk ograniczających konkurencję oraz efektywniejsze prowadzenie postępowań z zakresu kontroli koncentracji.
- Wskazówki środowisk biznesowych, praktyka UOKiK, doświadczenia międzynarodowych organów ochrony konkurencji dały podstawę do przygotowania nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, by uczynić ją bardziej przyjazną dla przedsiębiorców - czytamy w opublikowanym we wtorek oświadczeniu UOKiK.
Jednym z rozwiązań zwiększających skuteczność wykrywania niedozwolonych porozumień ma być usprawnienie programu łagodzenia kar leniency, który umożliwia uczestnikowi niedozwolonego porozumienia uniknięcie lub obniżenie sankcji finansowej w zamian za współpracę z Urzędem i dostarczenie informacji na temat zmowy. Obecnie tylko podmiot, który jako pierwszy poinformuje Urząd o niedozwolonych praktykach może liczyć na całkowite zwolnienie z kary – pozostali na obniżenie sankcji.
Zgodnie z propozycją Urzędu przedsiębiorca, który złoży wniosek leniency jako drugi lub kolejny, będzie mógł uzyskać dodatkowe obniżenie kary, jeśli poinformuje Urząd o innej zmowie, której również był uczestnikiem. W tej drugiej sprawie będzie ponadto miał status pierwszego wnioskodawcy.
Kolejną nowością w polskim prawie antymonopolowym będzie wprowadzenie możliwości dobrowolnego poddania się karze w sprawach antymonopolowych (ang. settlements). Przedsiębiorca będzie miał możliwość przyjęcia propozycji Urzędu w zamian za obniżenie kary o 10 proc. Tym samym postępowanie będzie trwało krócej niż w normalnym trybie, a praktyka ograniczająca konkurencję zostanie szybciej wyeliminowana z rynku (jeżeli przedsiębiorca odwoła się do sądu, nie będzie mógł skorzystać z obniżenia kary). Innym rozwiązaniem są tzw. środki zaradcze (ang. remedies).
W decyzji kończącej postępowanie prezes UOKiK będzie miał możliwość wskazania przedsiębiorcy jakie działania ma podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Pozwoli to na sprawne przywrócenie konkurencji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.