Państwo



Służba cywilna po zmianach

Konstytucja| Korpus służby cywilnej| Krajowa Szkoła Administracji Publicznej| PiS| Prezes Rady Ministrów| Rada Służby Cywilnej| Rada Służby Publicznej| Szef Służby Cywilnej| Służba cywilna

włącz czytnik

Wnioski

Choć wnioski o zbadanie konstytucyjności ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej i niektórych innych ustaw dopiero wpłynęły do Trybunału Konstytucyjnego, a zatem brak jest jego stanowiska w tym względzie, z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że co najmniej część przepisów noweli zostanie uznana za niezgodną z Konstytucją RP.

Na podstawie dotychczasowego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego można antycypować, że za naruszające Konstytucję RP zostaną uznane te przepisy noweli, które godzą w zasadę neutralności politycznej korpusu służby cywilnej.

W przypadku uznania noweli lub jej części za niezgodną z prawem powstanie tzw. luka prawna, którą ustawodawca powinien jak najszybciej usunąć. Niemniej jednak obserwując stosowaną przez większość parlamentarną Sejmu VIII kadencji praktykę można założyć, że będzie ona kontestować orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. W takiej sytuacji uzasadnioną wątpliwość budzić może legitymacja osób piastujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej, powołanych na mocy przepisów noweli do realizacji powierzonych im zadań.

(1) T. Mołdawa, „Konstytucyjny system wartości a jakość administracji publicznej – wybrane problemy” [w:] „Praworządność – sprawność – rozwój lokalny a samorząd terytorialny”, Warszawa 2004, Zeszyty Naukowe CSSTiRL, nr 8, s. 16.
(2) Dz. U. Nr 227 poz. 1505.
(3) Dz. U. 2016 poz. 34.
(4) J. Gąciarz, „Organizacja i zasady działania administracji publicznej w Polsce” [w:] J. Hausner (red.), „Administracja publiczna”, Warszawa 2005, s. 167.
(5) Sprawozdanie Szefa Służby Cywilnej za rok 2014, s. 13, dostęp 01.03.2016.
(6) Ustawa z 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej, Dz. U. R. P., Nr 21, poz. 164 ze zm.
(7) Dz.U. 1996, Nr 89, poz. 402.
(8) Dz. U. 1999, Nr 49, poz. 483.
(9) Wyrok TK z 13 listopada 2003 r., sygn. K 51/02, OTK Z.U. 2003, nr 8, poz. 86.
(10) Wyrok TK z 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, OTK Z.U. 2002, nr 2A, poz. 18.
(11) Wyrok TK z 28 kwietnia 1999 r., sygn. K 3/99, M.P. 1999, Nr 16, poz. 227.
(12) J. Jagielski, K. Rączka, „Komentarz do ustawy o służbie cywilnej”, Warszawa 2001, LexisNexis, s. 17.
(13) B. Kudrycka, „Neutralność polityczna urzędników”, Warszawa 1998, Wydawnictwo Sejmowe, s. 25.
(14) A. Śledzińska-Simon, „Zasada neutralności politycznej. Obowiązek zachowania neutralności czy ochrona wizerunku korpusu służby cywilnej”, „Przegląd służby cywilnej”, czerwiec 2014.
(15) Komunikat NIK z dnia 18 kwietnia 2012 po ogłoszeniu wyników kontroli w zakresie Funkcjonowanie służby cywilnej w ramach obowiązujących regulacji prawnych, www.nik.gov.pl, dostęp: 01.03.2016.
(16) K. Wójcik, „Służba cywilna: wymiana kierowników w urzędach”, www.rp.pl, dostęp: 01.03.2016 r.
(17) J. Jagielski, uwagi do art. 1 [w:] J. Jagielski, K. Rączka, „Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz”, Warszawa 2010, s.1.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.