TK
O niewykonywaniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński| bezprawie legislacyjne| dyskontynuacja| Kazimierz Działocha| Konstytucja| luki w prawie| niewykonanie wyroku| Piotr Radziewicz| Rada Ministrów| RCL| Sejm| Senat| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikP o s t a n o w i e n i e (s y g n a l i z a c y j n e) z 12 czerwca 2008 r. (sygn. akt S 3/08, OTK ZU 2008, seria A, nr 5, poz. 94), w którym TK zasygnalizował Sejmowi, ministrowi sprawiedliwości i ministrowi finansów potrzebę podjęcia inicjatywy prawodawczej w związku z luką prawną w regulacjach dotyczących zasad i procedury zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów sądowych z tytułu należności opodatkowania tym podatkiem biegłych sądowych i innych osób wykonujących czynności im zlecone w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym. Luka ta została wypełniona dopiero 5 listopada 2012 r. ustawą z dnia 31 sierpnia 2012 r. o zmianie ustawy — Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r. poz. 1101).
Podane przykłady ukazują, iż realizacja orzeczeń TK, bez względu na ich rodzaj, stwarza w praktyce trudności i wywołuje wiele negatywnych konsekwencji dla polskiego systemu prawa. Szczególnie negatywnie należy ocenić przypadki nieterminowego wykonywania wyroków opatrzonych klauzulą odraczającą — przepisy uznane przez Trybunał za niekonstytucyjne utraciły moc obowiązującą, a „w to miejsce” prawodawca nie uchwalił nowej regulacji prawnej, przez co doszło do powstania luki w prawie. Dlatego należy postawić pytanie, na którym z naczelnych, konstytucyjnych organów władzy publicznej — Sejmie, Senacie, Radzie Ministrów czy Prezydencie RP — w świetle postanowień Konstytucji z 1997 r. ciąży obowiązek realizacji wyroków sądu prawa i w jakim zakresie? Stanowisko doktryny nie jest do końca jednolite, choć z reguły przyjmuje się, iż taki obowiązek ciąży na wszystkich organach władzy publicznej. Ponadto przeanalizowania wymagają obowiązujące rozwiązania normatywne przyjęte przez polskiego prawodawcę w celu poszukiwania mechanizmów służących wykonywaniu orzeczeń Trybunału, by na tej podstawie móc udzielić odpowiedzi na pytanie o ich skuteczność.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.